همشهری آنلاین: منوچهر متکی اعلام کرد که ایران آماده است گفت‌وگوها با قدرتهای غربی درباره‌ی تبادل سوخت هسته‌ای که در ماه مه درباره‌ی آن توافق شده بود را فورا آغاز کند.

mottaki

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر افزود: منوچهر متکی، وزیر امور خارجه‌ی ایران روز یکشنبه به خبرنگاران در استانبول گفت که تمایل ایران برای گفت‌وگوها در نامه‌ای مطرح خواهد شد که روز دوشنبه در پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی گروه وین - آمریکا، روسیه و فرانسه - در خصوص توافق تبادل سوخت به آژانس تحویل داده می‌شود.

متکی که به زبان انگلیسی صحبت می‌کرد، ادامه داد: فردا این نامه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین تحویل داده خواهد شد و سپس ما می‌توانیم مذاکرات را درباره‌ی جزییات تبادل سوخت فورا آغاز کنیم.

وزیر امور خارجه‌ی ایران ادامه داد: تمامی جزییات مربوط به اینکه این تبادل چگونه باید انجام گیرد، از طریق مذاکرات و گفت‌وگوها در وین مشخص خواهد شد.

ایران، ترکیه و برزیل در تاریخ 17 مه توافق کردند که 1200 کیلوگرم از اورانیوم با غنای پایین ایران به ترکیه منتقل شود و اندکی بعد اورانیوم با غنای بالا از طریق روسیه و فرانسه دریافت شود. اما این توافق با بی‌اعتنایی دولتهای غربی که از دور چهارم تحریم علیه ایران در نهم ژوئن حمایت کردند، روبرو شد. گروه وین سوالات مختلفی را درباره‌ی این توافق مطرح کرد اما اعلام کرد که در هر حال برای رفع این ابهامات حاضر به گفت‌وگو با ایران است.

متکی که پس از گفت‌وگوها با احمد داوود اوغلو و سلسو آموریم همتایان ترک و برزیلی‌اش صحبت می‌کرد افزود که ایران تمایل دارد این دو کشور در این گفت‌وگوها مشارکت داشته باشند اما تاکید کرد که این به عنوان یک شرط نیست.

متکی اظهار کرد: گروه وین چه با حضور ترکیه و برزیل و چه بدون آن با ایران گفت‌وگو می‌کند.

اندکی قبل از سخنان متکی داوود اوغلو گفته بود که ترکیه و برزیل آماده‌اند اگر تمامی طرفهای مربوطه از آنها دعوت کنند در این گفت‌وگوها شرکت داشته باشند.

در عین حال آموریم از ایران خواست رویکردی سهل‌تر را در برخورد با گروه وین اتخاذ کند.

وی گفت: ما همواره ایران را به اتخاذ موضعی منعطف ترغیب کرده‌ایم.

آموریم افزود: ما می‌خواهیم حق ایران برای برنامه‌ی هسته‌ای صلح‌آمیز حفظ شود اما در عین حال به جهان در کل تضمین داده شود که این برنامه هیچگونه ابعاد نظامی ندارد.

بنا بر این گزارش، متکی به جزییات اندکی درباره‌ی پاسخ ایران که قرار است به آژانس تحویل داده شود اشاره کرد و گفت که این پاسخ حاوی "دیدگاههای ایران و آنچه ما درباره‌اش در وین گفت‌وگو خواهیم کرد" خواهد بود.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه گفته بود که پاسخ تهران پاسخی کلی خواهد بود و پاسخ فنی به سوالات گروه وین احتمالا در یک نشست مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.

وی اشاره‌ای نکرد که این نشست چه زمانی برگزار خواهد شد.

بنابراین گزارش متکی بار دیگر تاکید کرد که ایران آماده است گفت‌وگوها با 1+5 درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌یی‌اش پس از ماه رمضان را از سر بگیرد.

داوود اوغلو پس از گفت‌وگو‌ها با متکی و آموریم گفت که این مذاکرات احتمالا هفته‌ی دوم سپتامبر انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: آنچه از همان ابتدا به طرفها گفتیم این است که طرف‌ها درباره‌ی تمامی مسائل به شفاف‌ترین شکل و بازترین شکل مذاکره کنند.

لازم به ذکر است؛ هفته گذشته متکی و کاترین اشتون، رئیس امور خارجه‌ی اتحادیه‌ی اروپا که نماینده‌ی 1+5 است گفتند که گفت‌وگوها ممکن است در سپتامبر از سر گرفته شود

 

کد خبر 112433
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز