همشهری آنلاین: منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نامه‌های اوباما به داسیلوا و اردوغان و عملکرد این کشور در قبال بیانیه سه جانبه تهران، گفت: اوباما در این دیپلماسی نمره منفی گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر «مدیکه نیانگ» وزیر امور خارجه سنگال روز گذشته در دیدار با منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان در تهران گفت: ما به منظور حضور معنی دار و سمبولیک در ایران، قوی‌ترین هیئت سیاسی، اقتصادی را راهی ایران کرده‌ایم و این امر بیانگر اراده رهبری سنگال برای گسترش بیش از پیش روابط دو کشور است.

وزیر امور خارجه سنگال با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در جهان دوستان زیادی دارد که سنگال نیز از جمله آنان است، ضمن بی اثر خواندن فشارها و اقدامات غیر منطقی بر ضد ایران، بیانیه سه جانبه تهران را اقدامی مبنایی دانست که می ‌تواند پایه مذاکرات قرار گیرد.

در این دیدار که «کریم واد» وزیر ارشد در امور زیرساختی و همچنین وزیر آموزش و پرورش سنگال نیز حضور داشتند، نیانگ اظهار داشت: آمادگی داریم در چارچوب کمیسیون مشترک زمینه‌های جدید همکاری را بررسی و مشکلات احتمالی بر سر راه اجرای توافقات قبلی را بر طرف سازیم.

متکی نیز در این دیدار ابراز امیدواری کرد که برگزاری چهارمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور متضمن منافع و برکات فراوانی برای دو کشور و دو ملت باشد.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اراده سیاسی روسای جمهوری دو کشور، تصریح کرد: سنگال در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران جایگاه خاصی دارد و مناسبات دو کشور در مسیری مناسب و بالنده و بر روی ریلی روان رو به پیش می‌رود.

وی با اشاره به موافقتنامه‌های خوبی که بین دو کشور به امضاء رسیده است، افزود:همکاری‌های دوکشور وارد مرحله عملیاتی شده و همکاری‌های فیمابین در حوزه‌های تجارت، اجرای پروژه‌ها، پالایشگاه، نیروگاه و خودرو نشانه راهبردی شدن روابط است.

متکی همچنین ایجاد تسهیلات کنسولی، موافقتنامه های ترجیحی، امور بانکی و مالی را در روان سازی مناسبات مهم توصیف کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط با قطعنامه اخیر شورای امنیت، تصریح کرد: تحریم ادبیات دهه‌های 60 و 70 بوده و به هیچ وجه کارایی ندارد. وی افزود: آنچه به ما قوت می‌بخشد، منطق حق و قوی ما است و لذا مواضع منطقی و عادلانه خود را حفظ خواهیم کرد.

متکی با اشاره به عملکرد اخیر آمریکا و نامه‌های رئیس جمهور این کشور به رئیس جمهور برزیل و نخست‌وزیر ترکیه و بیانیه سه جانبه تهران، اظهار داشت: اوباما در این دیپلماسی نمره منفی گرفت و آنها هر روز صفحه جدیدی به پرونده اشتباهاتشان اضافه می‌کنند.

کد خبر 110132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز