دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

صدف کوه‌کن: غذاهای آماده و نیمه آماده شاید در کشور ما جدید و تازه باشند اما در کشورهای اروپایی و آمریکا مدت‌هاست که استفاده می‌شوند و با عنوان TV Dinner یا غذای پای تلویزیون شناخته می‌شوند چرا که زود حاضر می‌شوند و افراد را مدت زمان زیادی درگیر آماده‌سازی‌ نمی‌کنند.

بچه‌ها و کارمندها معمولا بزرگ‌ترین طیف طرفداران این غذاها را به‌خود اختصاص می‌دهند و جالب اینجاست که اگر چندین روز یا چندین هفته پشت سر هم از این غذاها استفاده کنند، خسته نمی‌شوند.

 تحقیقات نشان داده است که افراد راحت طلبی وجود دارند که سال‌هاست غذاهای آماده را مصرف می‌کنند، بدون آنکه دلزده شوند چرا که زحمت پخت و پز چنان درنظر آنها بزرگ است که به فکر هیچ تنوعی نمی‌افتند. داستان بچه‌ها هم که مشخص است؛ اگر 2 روز پشت سر هم ماهی یا سبزیجات بخورند از غذاها که هیچ، از زندگی گله‌مند می‌شوند اما اگر هر روز پیتزا یا ساندویچ سوسیس داشته باشند، دم هم نمی‌زنند.

اما نکته اصلی اینجاست که استفاده زیاد و طولانی مدت از این غذاها جایز نیست چرا که مرغ‌ها و گوشت‌های آرد زده شده و ادویه‌دار و همچنین غذاهایی مثل پیتزای آماده که همه مواد لازم مثل سوسیس- کالباس یا پنیر را دارند، باید در شرایط دمایی خاصی نگهداری شوند و زمان مناسب برای نگهداری هم در مورد آنها بسیار مهم است. بنابراین دقت به برچسب موجود روی آنها، تاریخ مصرف و شرایط یخچال فروشگاه‌ها برای نگهداری این غذاها بسیار مهم است.

در این میان تمامی کارشناسان بهداشتی و متخصصان تغذیه عقیده دارند که فریز‌کردن این پیتزاها یا رولت‌ها و غذاهایی که در مواداولیه آنها سوسیس و کالباس وجود دارد، بی‌هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که در پروسه فراهم آوری این مواد‌غذایی به آنها نیتریت به‌عنوان ماده نگهدارنده اضافه می‌کنند که در ترکیب با آمین‌ها و اسیدهای آمینه که از ترکیبات طبیعی مواد‌غذایی به شمار می‌آیند، ترکیبات سرطان‌زایی به نام نیتروزآمین‌ها را به‌وجود خواهند آورد. دسته دیگری از این غذاها، سیب زمینی‌های نیمه سرخ شده و مرغ‌های سوخاری نیمه آماده هستند که خود، داستان دیگری دارند.

در رابطه با این غذاهای خوشمزه که نیاز به سرخ شدن با روغن زیاد دارند، بد نیست بدانید که در هر شرایطی جزو غذاهای سالم به شمار نمی‌آیند چرا که چرب و پر نمک هستند و اگر به شکل مدام مصرف شوند، می‌توانند برای مصرف‌کننده مشکلاتی را به‌وجود آورند به‌خصوص زمانی که مصرف کننده، مشکل زمینه ای مثل بیماری‌های قلبی- عروقی، فشار خون بالا یا چربی خون بالا داشته باشد.

کد خبر 111897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز