شهر نوشت: رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: صدا و سیما ناچار است مخاطبان خود را حفظ کرده و افزایش دهد.

talaee

این رسانه باید در راستای فعالیت سایر دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی موجود در جامعه حرکت کند تا بتواند به اهدافی که برای آن تعیین شده، دست یابد.

مرتضی طلایی  معتقد است: صدا‌و سیما ناچار است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا مخاطبان خود را افزایش دهد، در غیراین صورت رسانه‌های خارجی و ماهواره‌ای مانند فارسی‌وان، مخاطبان صدا و سیما را جذب کرده و از آن خود می‌کنند.

در سال‌های اخیر رسانه‌های خارجی و ماهواره‌ای فارسی زبان با چنان رشدی گسترش یافته‌اند که بسیاری از این موضوع تعجب می‌کنند؛ ولی باید توجه داشت که رشد روزافزون این شبکه‌ها در یک روی سکه، نشان از تعداد مخاطب در دیگر سو است؛ چرا‌که تا مخاطبی نباشد، شبکه‌ای راه‌اندازی نشده و هزینه‌ای صورت نمی‌گیرد.

مرتضی طلایی، درخصوص نحوه فعالیت صدا و سیما با اشاره به 2حوزه بسیار مهم در بحث فرهنگی و اجتماعی جامعه، تاکیدکرد: این دو حوزه بیشترین سهم را در مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه برعهده دارند و صدا و سیما و نیز سیستم آموزشی کشور از مدرسه تا دانشگاه را شامل می‌شود که تاثیرات زیادی در مسائل اجتماعی جامعه دارند.

وی، یادآور شد: صدا و سیما به‌تنهایی نمی‌تواند بدون توجه به کارکرد سایر دستگاه‌های حوزه فعالیت فرهنگی و اجتماعی حرکت کند؛ چرا که اگر صدا و سیما بخواهد به‌تنهایی حرکت کند، در نتیجه مخاطب خود را از دست می‌دهد.

نشر فرهنگ اسلامی، ایجاد محیط مساعد برای تزکیه و تعلیم انسان، رشد فضایل اخلاقی و شتاب بخشیدن به حرکت تکاملی انقلاب اسلامی از اهداف اصلی سازمان صدا و سیما به‌عنوان یک دانشگاه در اساسنامه این سازمان ذکر شده است؛

اما روند تولید برنامه‌های اثرگذارترین رسانه در جمهوری اسلامی ایران نه تنها حاکی از رشد فضایل اخلاقی و شتاب بخشیدن به حرکت تکاملی انقلاب اسلامی نیست بلکه این رسانه براساس نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در حال ترویج فرهنگ مصرف در جامعه است.

طلایی، در این مورد گفت: صدا و سیما از یک طرف ناچار است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که بتواند مخاطب خود را افزایش دهد؛ چرا که اگر این کار را نکند، شبکه‌های خارجی و ماهواره‌ای مانند فارسی وان مخاطبان صدا و سیما را جذب می‌کند و از سوی دیگر باید در راستای ارزش‌ها و معیارها و چارچوب‌های فرهنگی جامعه ایرانی و اسلامی حرکت کند.

کد خبر 111794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز