شنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

فینال جام نوزدهم، کشور جدیدی را به‌عنوان قهرمان جهان معرفی خواهد کرد

اسپانیا و هلند فرصت بی‌نظیری دارند تا به‌عنوان هشتمین کشور تاریخ، قهرمان جام جهانی شوند.

اسپانیایی‌ها به لطف نسل طلایی شان برای نخستین بار به فینال این تورنمنت رسیده است. هلند اما پس از ناکامی در فینال‌های 74 و 78 مقابل میزبانان آن دو دوره، سومین فینالش را تجربه می‌کند. هر دو تیم همچنین می‌توانند نخستین کشور اروپایی باشند که در خارج از این قاره به قهرمانی جهان می‌رسند.

براساس پیش‌بینی‌ها، اسپانیا شانس بیشتری از هلند دارد. علاوه بر پل- هشت‌پای پیشگو- 79/63 درصد خبرنگاران از 54کشور جهان هم رأی به برتری اسپانیا داده‌اند. قهرمان اروپا که جام جهانی را با شکست مقابل سوئیس شروع کرد، توانست 5 بازی بعدی‌اش را با پیروزی پشت‌سر بگذارد و در این مسیر به هماهنگی بالاتری برسد.

اسپانیا در آخرین بازی‌اش که کاملا برتر بود، توانست آلمان، پدیده این جام را با تک گل پویول شکست دهد. فان مارویک، مربی هلند درباره آن بازی می‌گوید: «اسپانیا مقابل آلمان تیم برتر و شایسته پیروزی بود. آنها درحال حاضر بهترین تیم جهان هستند.»

اما هلند هم باتوجه به 6 پیروزی متوالی، شایسته رسیدن به بازی پایانی بود. پس از شکست برزیل مدعی در یک‌چهارم نهایی، هلند توانست اروگوئه، تنها بازمانده آمریکای جنوبی را هم شکست دهد و به فینال برسد. با درنظر گرفتن بازی‌های مرحله مقدماتی، هلند در 14بازی رسمی اخیرش به پیروزی رسیده است.

با وجود این، همچنان اسپانیا شانس اول پیروزی است؛ تیمی که در 53بازی اخیرش تنها 2بار شکست خورده. فان مارویک اما از این پیش‌بینی‌ها نگران نیست. وی می‌گوید: «برایم مهم نیست که به کدام تیم شانس بیشتری داده‌اند. حرف همه دنیا هم برایم اهمیتی ندارد. ما فقط به زمین می‌رویم و بازی خودمان را انجام می‌دهیم. بازی مقابل اسپانیا چالش بزرگی است.»

در سوی دیگر دل بوسکه، مربی اسپانیا هم با وجود این پیش‌بینی‌ها می‌داند که ماموریت تیمش هنوز تمام نشده: «باید آرامش و روحیه تیمی مان را حفظ کنیم. نباید اجازه بدهیم که پیروزی مقابل آلمان چشمان مان را ببندد. باید تمرکزمان را حفظ کنیم؛ چون هدف بالاتری داریم. هلند از قدرت‌های سنتی فوتبال است و هر دو کشور دوست دارند برای نخستین‌بار به قهرمانی جهان برسند.»

شب توتال فوتبال

سبک بازی 2 فینالیست امشب، شباهت‌های زیادی دارد. هلند در جام جهانی 74برای نخستین‌بار توتال فوتبال را به نمایش گذاشت که مبتنی بر بازی شناور بازیکنان و مشارکت همه آنها در دفاع و حمله بود.

حدود یک دهه بعد از آن، با شروع دوران مربیگری یوهان کرایف در بارسلونا، اسطوره فوتبال هلند این سبک بازی را به باشگاه کاتالونیایی انتقال داد تا جایی که این روزها بارسا و تیم ملی اسپانیا سرآمد این سبک بازی هستند و با پاس‌های فراوان، حریف را وادار به تسلیم می‌کنند. این در حالی است که هلند 2010 کمتر از هلندهای قبلی به این روش بازی تکیه دارد. در واقع فینال جام نوزدهم رویارویی مؤسس و وارث این سبک‌بازی است.

بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسد که در این بازی مالکیت توپ بیشتر با اسپانیا باشد. در عوض اسپانیا در این جام در گلزنی چندان موفق نبوده و از این نظر برتری با هلند است. اسپانیا در مجموع 7گل زده که ویا با زدن 5گل، بار اصلی گلزنی را بر دوش داشته. هلند اما 12 گل زده و برای گلزنی می‌تواند روی اسنایدر، روبن، کویت و فان‌پرسی حساب کند. این نخستین رویارویی 2 تیم در جام جهانی است.

آخرین رویارویی 2 تیم در یک مسابقه رسمی به مقدماتی جام ملت‌های اروپای 84 برمی‌گردد که هلند به پیروزی 2 بر یک رسید؛ هرچند اسپانیا در بازی آخر با پیروزی 12 بر یک مقابل مالت که در آن روزها جنجال زیادی به‌وجود آورد، توانست به مرحله نهایی این تورنمنت صعود کند.

کد خبر 111300

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز