یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با آنکه براساس قانون، وزارت آموزش و پرورش موظف به پذیرش دانشجو در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای خود است

اما رئیس مرکز آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش اعلام کرد: «از دیدگاه مصوبه مجلس جذب هنرجو به وزارت علوم واگذار شده و آموزش و پرورش پس از تشکیل کمیته به‌عنوان یک دستگاه اجرایی با توجه به توافق مجلس و دولت وظایف خود را انجام می‌دهد.»

اسدالله اسدی گرما‌رودی با  اشاره  به مصوبه دولت به مهر گفت: دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش با همه وظایف، ‌اختیارات‌، امکانات و منابع انسانی به‌ترتیب از وزارتخانه‌های علوم‌ و آموزش و پرورش منتزع و در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادغام می‌شوند و سازمان مذکور با تغییر عنوان به سازمان ملی مهارت به وزارت کار و امور اجتماعی وابسته می‌ماند.

مصوبه دولت با قانون مغایرت دارد

براساس طرحی دو فوریتی که خرداد‌ماه در مجلس تصویب شد و شورای نگهبان نیز آن را تأیید کرد، وزارت آموزش و پرورش موظف است برای سال تحصیلی 90-89 نسبت به پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و همچنین کارشناسی ناپیوسته حداقل برابر ظرفیت سال تحصیلی گذشته(89-88) اقدام کند.

با وجود مصوبه مجلس مبنی بر ادامه پذیرش دانشجو در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، آموزش و پرورش تا تیر‌ماه از اعلام ظرفیت پذیرش دانشجو طفره رفت.  البته یکی از دلایل این کار آموزش و پرورش، نظر دولت است که تأکید دارد مصوبه مجلس با قانون اساسی منطبق نیست.

پس از اعلام ظرفیت پذیرش دانشجو به سازمان سنجش و اعلام آمادگی این سازمان برای برگزاری آزمون ورودی آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، دولت در تصمیمی غیر‌منتظره مصوبه تشکیل سازمان ملی مهارت را ابلاغ کرد. برخی از نمایندگان مجلس ازجمله رئیس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات، در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کردند که مصوبه ابلاغی دولت مبنی بر تشکیل سازمان ملی مهارت مغایر قانون است.

ابلاغ این مصوبه موجب شد تا رئیس کمیسیون آموزش مجلس طی نامه‌ای از رئیس مجلس درخواست کند که  دستور تطبیق این مصوبه با قانون اساسی را بدهد.  به گفته علی عباسپور تهرانی‌فرد، درصورت محرزشدن مغایرت مصوبه دولت مبنی بر تشکیل سازمان ملی مهارت، دستور توقف آن به دولت ابلاغ خواهد شد.

سر انجام پذیرش دانشجو

رئیس مرکز آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش  درباره سرانجام ادامه تحصیل هنر‌آموزان فنی و حرفه‌ای در آموزشکده‌ها و دانشکده‌های وابسته به این وزارتخانه گفت: وزارت علوم مسئول برگزاری آزمون فنی و حرفه‌ای برای 34‌هزار هنر آموز در شهریور ماه امسال است.

اسدی گرمارودی درباره نگرانی هنر‌آموزان این رشته و سردرگمی آنها برای ادامه تحصیل اظهار کرد: هیچ نگرانی در این باره وجود ندارد چون آموزش و پرورش درخواست خود را به وزارت علوم برای پذیرش دانشجو اعلام کرده  و این وزارتخانه موظف است هرچه سریع‌تر در این زمینه اقدام کند. 

این اظهارات در حالی است که رئیس سازمان سنجش پس از ابلاغ مصوبه دولت در باره پذیرش دانشجو در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: هنوز رسما از سوی وزارت علوم به ما ابلاغ نشده است و فعلا اعلام نشده که در آزمونی که پیش رو داریم پذیرش باید به چه نحوی باشد.

در آخرین واکنش محمد حسین سرورالدین ، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با توجه به مصوبه توقف پذیرش در دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه ای از احتمال پذیرش دانشجویان کاردانی پیوسته (فنی و حرفه ای) در دانشگاه آزاد و مؤسسات غیرانتفاعی در صورت ابلاغ رسمی مصوبه به سازمان سنجش خبر داد.

کد خبر 110975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز