دوشنبه ۷ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

برای 2 همسایه ایبریایی که در طول تاریخ در همه زمینه‌ها رقابت نزدیکی داشته‌اند

نخستین رویارویی در جام جهانی در بهترین زمان اتفاق می‌افتد. نبرد پرتغال و اسپانیا به جز رقابت 2 همسایه، جدال 2 مدعی قهرمانی جام هم به شمار می‌رود.اسپانیا به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی اروپا در رتبه دوم رنکینگ فیفاست و پرتغال در این رده بندی تیم سوم است. بدین‌ترتیب پیش‌بینی برنده بازی این دو تیم پرستاره کار بسیار سختی خواهد بود و البته تیم برنده با توجه به رویارویی با برنده بازی پاراگوئه- ژاپن بخت زیادی برای رسیدن به نیمه نهایی دارد.

آشنایی با جام جهانی 2010 آشنایی با 32 تیم‌ جام ‌جهانی 
آشنایی با ووووزلا  آشنایی با نماد جام‌ جهانی 2010 

کارلوس کروش، مربی پرتغال درباره این بازی حساس که (برای هواداران فوتبال) متأسفانه در مرحله یک هشتم نهایی برگزار می‌شود، می‌گوید: «برنده به همه چیز می‌رسد و بازنده به هیچ‌چیز. ما آماده‌ایم و انگیزه زیادی داریم تا با تمام وجود در زمین تلاش کنیم.»

شناختی که بازیکنان 2 تیم از یکدیگر دارند به حساسیت این بازی اضافه می‌کند. 7 بازیکن پرتغال از جمله رونالدو در لالیگای اسپانیا بازی می‌کنند. 14 بازیکن از 2 تیم هم در آخرین رویارویی رسمی 2 تیم در یورو 2004 حاضر بودند که با برتری یک بر صفر پرتغال به پایان رسید.

اسپانیا هرچند با کمک مجموعه‌ای از اتفاقات توانست سرگروه شود و با برزیل روبه‌رو نشود ولی در مرحله گروهی نتوانست انتظارات را بر آورده کند و این را دل بوسکه هم می‌داند:
« حریفان ما را به دردسر انداختند. ما روزهای سختی داشتیم ولی این کمک کرد که قوی‌تر شویم.»

او که در این بازی به احتمال زیاد ژابی آلونسو را ندارد و مجبور است از ژاوی مارتینز استفاده کند، امیدوار است که فرناندو تورس پس از نمایش ضعیف مرحله گروهی به همان مهاجم خطرناک لیورپول تبدیل شود.

مربی اسپانیا می‌گوید:« مهم‌ترین مسئله این است که او در هر 3 بازی به زمین رفت و بهتر شده است. هرچند او گلی نزد ولی برای ما بازیکن مهمی است چون مدافعان را به سوی خودش می‌کشاند.» بدین‌ترتیب انتظار می‌رود که تورس باز هم در ترکیب اصلی باشد ویا به گوش چپ منتقل شود.

دل بوسکه پرتغال را هم به‌خوبی می‌شناسد و درباره حریف می‌گوید:« ما فقط با رونالدو بازی نمی‌کنیم بلکه با یک تیم بزرگ روبه‌رو هستیم. این نسلی از بازیکنان است که سال‌ها در کنار یکدیگر بازی کرده‌اند و یکی از قوی‌ترین تیم‌های جام هستند. فکر نمی‌کنم باید خیلی به یک بازیکن خاص فکرکنیم. آنها یک تیم واقعی هستند. آنها به‌خوبی دفاع می‌کنند، سازمان خوبی دارند و در ضدحملات خطرناکند.»

اشاره دل بوسکه به دفاع محکم تیم پرتغال بی‌دلیل نیست، چرا که آنها تنها تیمی هستند که هنوز گلی نخورده‌اند. پرتغالی‌ها در بازی آخر در حالی توانستند مقابل برزیل هم مقاومت کنند که پپه هم پس از مصدومیت شدیدش برای نخستین بار به‌عنوان هافبک دفاعی به میدان رفت و مقابل اسپانیا هم در ترکیب اصلی خواهد بود. دکو و پائولو فررا هم پس از بهبودی می‌توانند به ترکیب اصلی برگردند.

بازی بسته پرتغال مقابل برزیل که دونگا هم از آن انتقاد کرده بود یک بار دیگر تمایل کروش را به ضدحمله نشان داد و این می‌تواند برای اسپانیا که بازی‌اش براساس مالکیت توپ و پرس از زمین حریف است، دردسر ساز باشد. سوئیس در بازی اول توانست اسپانیا را با چنین فوتبالی شکست دهد و پرتغال با داشتن مهاجمانی سریع مانند رونالدو و لی یدسون توان تکرار چنین نتیجه‌ای را دارد.

کد خبر 110577

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز