همشهری آنلاین: معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امورخیریه 24 خرداد از ارسال دعوت‌نامه به بیش از 70 کشور برای حضور قاریان و حافظان قرآن در بیست و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن خبر داد که 52 کشور تاکنون آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند

 به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، «احمد شرف‌خانی» معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری طرح تابستانی «نشاط معنوی»، از برگزاری بیست و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از 18 تا 23 تیرماه سال جاری در تهران خبر داد.
گزارش کامل این نشست را اینجا بخوانید!

وی افزود: با رایزنی‌های انجام شده در این دوره از مسابقات، شاهد رشد 20 درصدی حضور قاریان و حافظان کشورهای مختلف در این رقابت‌ها هستیم و از طریق سفیران این کشورها، برای بیش از 70 کشور دعوت‌نامه ارسال شد که تاکنون 52 کشور اعلام آمادگی کرده و 36 کشور مدارک شرکت‌کنندگان خود را فرستاده‌اند و امسال تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر خواهد بود.

کمیته‌های فرهنگی و متسابقان به این دوره مسابقات افزوده شد

شرف‌خانی تصریح کرد: امسال دو کمیته با عنوان‌ کمیته فرهنگی به منظور برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های فرهنگی ـ دینی ویژه مهمانان و عموم حاضران و علاقه‌مندان به قرآن کریم در صحن مسابقات، همچنین کمیته متسابقان تشکیل خواهد شد که شرح وظایف جدیدی برای کمیته متسابقان طراحی شده است و از متسابقان خارجی برای تروج فرهنگ قرآنی به عنوان مبلغ به سایر کشورها استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: ضوابط حضور در مسابقات برای کشورهایی که رایزنی‌های اولیه با آن‌ها صورت گرفته است، ارسال شده است و در ضوابط جدید، افرادی که در مسابقات قرآن کشور خود، حائز رتبه اول تا سوم شوند، می‌توانند در این مسابقات حضور یابند و کشورهایی که مسابقات قرآن در آن برگزار نمی‌شود، باید یکی از اساتید برتر بین‌المللی و یا مؤسسات قرآنی بین‌المللی کشورشان، میزان اطلاعات قرآنی فرد اعزامی را تأیید کند.

اجرای ضوابط جدید؛ دلیلی برای بالا بردن سطح کیفی رقابت‌ها

شرف‌خانی ضوابط جدید را دلیلی برای بالا بردن سطح کیفی رقابت‌ها دانست و افزود: اگر در کشوری نه مسابقاتی برگزار می‌شود و نه استاد برتر قرآنی وجود دارد، افراد می‌توانند، فایل صوتی تلاوت خود را ارسال کنند تا داوران قرآنی پس از بازبینی تلاوت، آن فرد برای حضور در مسابقات دعوت شود.

وی ادامه داد: سال گذشته برای نخستین‌بار، رقابت‌ها در رشته حفظ در دو مرحله انجام شد، امسال نیز به همین روال برگزار می‌شود، بدین شکل که در زمان برپایی مسابقات صبح آزمونی انجام می‌شود و سپس اگر امتیاز لازم توسط متسابق دریافت شد، اجازه دارند بعد از ظهر در صحن علنی حضور یابند.

شرف‌خانی عنوان کرد: به این طریق تلاوت‌های خوبی به هنگام پخش مستقیم مسابقات از شبکه قرآن معارف سیما و سایر شبکه‌های برون‌مرزی شاهد خواهیم بود، همچنین امسال نتیجه سه دوره قبل را برای کشورها فرستادیم تا از وضعیت افراد اعزامی در سه دوره قبل مطلع شوند.

مسابقات استانی مدیحه‌سرایی، هم‌خوانی قرآن، اذان و ابتهال

وی در ادامه گفت: مسابقات استانی مدیحه‌سرایی، هم‌خوانی قرآن در بخش بانوان و آقایان، سومین دوره مسابقات اذان فقط در بخش آقایان و دومین دوره مسابقات استانی ابتهال در بخش بانوان و آقایان برگزار می‌شود که فراخوان آن داده شده است و تا آخر تیرماه ثبت‌نام انجام می‌شود.

شرف‌خانی عنوان کرد: موضوعات اعلام شده در بخش مدیحه‌‌سرایی شامل؛ انس با قرآن، مدح و فضائل پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع)، وقف و فضایل آن، همت مضاعف و کار مضاعف و موضوعات مرتبط با مناسبت‌های اسلامی است و در بخش ابتهال و ادعیه و مناجات‌های مأثوره، اولویت را به دعاهای صحیفه سجادیه قرار دهند و یا اشعار شعراء در وصف اهل بیت(ع) را برگزینند؛ همچنین، اذان فقط ویژه آقایان و برای دو بخش شکوفه و بزرگسال برپا خواهد شد. 

کد خبر 109724

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز