گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: فرهنگیان از پرداخت هزینه برای تحصیل فرزندان خود در مدارس دولتی معاف هستند و به گفته وزیر آموزش و پرورش، ثبت‌نام فرزندان فرهنگیان بدون هیچ شرط و هزینه‌ای در مدارس دولتی امکان‌پذیر است.

البته حمید‌رضا حاجی‌بابایی که به دریافت هزینه، حتی از فرزندان فرهنگیان اذعان کرده، به‌طور واضح و شفاف به اینکه هزینه برای چه مواردی دریافت می‌شود، اشاره‌ای نکرده‌است.
این برای نخستین بار است که وزیر آموزش و پرورش به صراحت از دریافت هزینه، آن هم نه به‌صورت کمک‌های داوطلبانه سخن می‌گوید و خواهان بخشودگی فرهنگیان از پرداخت هزینه تحصیل در مدارس دولتی است.

دریافت هزینه، مغایر قانون اساسی

این اظهارات در حالی است که براساس اصل30 قانون اساسی دولت موظف است وسایل و امکانات آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند.
با ایجاد مدارس با عناوین مختلف، این اصل قانون اساسی بسیار کمرنگ شده تا جایی که وزیر اعلام می‌کند (تنها) فرهنگیان نباید برای استفاده از امکاناتی که باید رایگان باشد، هزینه بپردازند.

تاکنون مسئولان وزارت آموزش و پرورش تأکید داشتند که پولی از مردم دریافت نمی‌شود و مردم خودشان «داوطلبانه به مدارس کمک مالی می‌کنند!» هر چند مدارس حق ندارند کمک‌های داوطلبانه والدین را هنگام ثبت‌نام دریافت کنند و این کار باید در طول سال تحصیلی انجام شود.

اینکه وزیر آموزش و پرورش اعلام می‌کند فرزندان فرهنگیان بدون هیچ شرط و هزینه‌ای در مدارس دولتی ثبت‌نام می‌کنند حاکی از آن است که دریافت پول در مدارس دولتی امری رایج است که وزیر تنها فرهنگیان را از پرداخت آن معاف می‌کند و بقیه مردم باید آن را بپردازند.
روی دیگر سخنان وزیر آموزش و پرورش این است که مردم- به جز فرهنگیان- برای ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس دولتی، افزون بر پذیرش شرط(شرایط خاص) مدرسه باید «هزینه» نیز بپردازند.

باز هم بدون پرداخت وجه

با استناد به گفته‌های وزیر آموزش و پرورش، شکی وجود ندارد که در مدارس دولتی به شیوه‌های مختلف «هزینه» از مردم دریافت می‌شود. برای اینکه بدانیم در سایر مدارس چه میزان هزینه از مردم دریافت می‌شود همین بس که حاجی‌بابایی اعلام کرده 20‌درصد سهمیه مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و سایر مدارس ویژه، بدون دریافت وجهی به فرزندان فرهنگیان اختصاص یابد.

هزینه‌هایی که از مردم برای ثبت‌نام دریافت می‌شود مبلغ کمی نیست؛ این نکته‌ای است که از صحبت‌های وزیر استنباط می‌شود: اگر تعداد فرزندان فرهنگیان ثبت‌نام شده بیش از 20‌درصد کل ظرفیت ثبت‌نامی باشد، مبلغ ثبت‌نام بین همه فرزندان فرهنگیان تقسیم می‌شود.

ایجاد سهمیه در مدارس خاص

با مروری بر سخنان اخیر وزیر آموزش و پرورش این پرسش مطرح می‌شود که مگر مدارس خاص مانند تیز‌هوشان(استعدادهای درخشان) و نمونه دولتی آزمون ورودی ندارند که وی خواستار اختصاص 20‌درصد از سهمیه آنها به فرزندان فرهنگیان می‌شود؟
این سخنان حاجی‌بابایی پس از برگزاری آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان بوده‌است.

پیش به‌سوی مدارس هیات امنایی

نکته دیگر اینکه، تاکنون بیش از 2 هزار و 100مدرسه دولتی که از نظر فضای آموزشی و زیر‌ساخت‌ها در حد مطلوب هستند به مدارس هیات امنایی تغییر وضعیت داده‌اند. سال گذشته تعداد این مدارس هزار واحد آموزشی بود که امسال به بیش از 2‌برابر افزایش یافته‌است.

دریافت شهریه(هزینه) در مدارس هیات امنایی به گفته مسئولان این وزارتخانه قانونی است و تنها مدارس باید کمی تأمل کنند تا مهر‌ماه از راه برسد.

کد خبر 109503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز