مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در آستانه پانزدهمین سال فعالیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر خوراکیان، رئیس این سازمان گفت:

در آستانه فرارسیدن پانزدهمین سال فعالیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سخن نادرستی نخواهد بود اگر به‌گونه‌ای، عصاره همه اهداف و آرمان‌های فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی را در آن جست‌وجو کنیم.

خوراکیان ادامه داد: این جامعیت عناصر ساختاری سازمان متاثر از ویژگی‌های تهران به‌عنوان شهری است که هم پایتخت است و هم مرکز استان و هم دربرگیرنده نمونه‌هایی از همه اقوام ایرانی در محدوده‌ای جغرافیایی.

این ویژگی باعث شده که وظایف و کارویژه‌های گسترده‌ای در طول فعالیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برای آن تعریف شود و به عبارتی، همه دیدگاه‌های نظری و تجربیات عملی، به‌نحوی در این سازمان محک زده شود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رکن اصلی برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های فرهنگی در تهران را توجه به ارزش‌های فرهنگی ایران‌زمین که از ارزش‌های دینی منفک ناشدنی است، دانست و افزود: فعالیت در تهران که مقیاس فشرده‌ای از ایران را در برابر ما گذارده، باید فعالیتی جامع‌الاطراف باشد.

دنیای نوین، شهر نوین و زندگی امروزی، با طراوت اندیشه‌های دینی، زیبایی‌های بیشتری خواهد داشت. ما باید درون فطری و الهی شهروندانمان را تقویت کرده و تنوعی از برنامه‌های سالم طراحی و اجرا کنیم که برنامه‌سازی‌های بیگانه در برابرشان رنگ ببازد. شادمان و سالم و خدایی زیستن، وجهه همت ما در دورانی جدید از فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خواهد بود.

ارزیابی سینماگران

اما به جز اظهارات رئیس این سازمان، برخی سینماگران نیز دیروز درباره عملکرد و جایگاه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نکاتی را بیان کردند. از جمله سیروس الوند که یکی از کارگردانان شهری سینمای ایران محسوب می‌شود درباره نقش شهرداری در فعالیت‌های فرهنگی گفت: در همه نقاط دنیا شهرداری‌ها یار و یاور مسائل هنری هستند و این حمایت در عرصه هنر سینما و تئاتر که باید مورد حمایت قرار گیرند، بیشتر است.

الوند‌ درباره حمایت‌های این سازمان طی یکسال اخیر از سینماگران نیز به خبرگزاری شهر گفت: خوشبختانه با حمایت سازمان فرهنگی و هنری فیلم‌های خوبی ساخته شده است و من فکر می‌کنم ثمره این حمایت‌ها، چشم‌اندازهای خوبی است که در آینده سینمای ایران شاهد آن خواهیم بود.

کارگردان فیلم‌های «یکبار برای همیشه»، «برگ برنده» و «رستگاری در 8:20 دقیقه»، جایگاه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را در پانزدهمین سالگرد تاسیس آن، جایگاهی تثبیت شده دانست و افزود: این سازمان، فعالیت‌های بسیاری را انجام داده و سبب خیر بسیاری بوده است.

اما آنچه اهمیت دارد، تداوم این حرکت‌هاست. هر کسی که قدمی برای سینما بردارد و فیلم خوب بسازد، طبعا مورد توجه آن ارگان نیز قرار می‌گیرد و این نشان از آن دارد که فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بیش از هرچیزی فرهنگی است.

الوند تصریح کرد: سینما احتیاج به فیلم‌های خوب دارد، احتیاج به سرمایه و حمایت دارد و من به این نتیجه رسیده‌ام که زیاد از بخش خصوصی نمی‌شود توقع فیلم خوب داشت. به‌دلیل مخارجی که یک فیلم دارد و مشکلات دیگر، بخش خصوصی نمی‌تواند تمام نیازهای یک فیلم را متحمل شود. به همین علت‌هاست که متأسفانه این روزها فیلم‌های سطحی و کمدی یکی پس از دیگری اکران می‌شوند.

این کارگردان سینما در ادامه گفت: نهادهایی باید کمک کنند که فیلم‌های بهتری ساخته شود و چه بهتر که شهرداری بتواند از سینما و تئاتر حمایت‌های ویژه‌ای کند تا فیلم‌های خوب افزایش پیدا کنند. اگر این سازمان از ما هم دعوت کند بدون شک می‌پذیریم و با آنها همکاری می‌کنیم.

همچنین علیرضا سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد که در دوران شهرداری محمود احمدی‌نژاد، دبیر بخش سینما و تلویزیون سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران بود، گفت: نخستین بار جشنواره فیلم شهر با دبیری اینجانب افتتاح شد و داوری سومین دوره از این جشنواره را برعهده داشتم.

تا امروز هم این جشنواره ادامه دارد که نشان می‌دهد جشنواره موفقی بوده است و مدیران بعدی نیز کار خود را به‌خوبی ادامه داده‌اند. سجادپور ادامه داد: به‌نظر می‌رسد حق و وظیفه سازمان است که به امور هنرهای تصویری بپردازد.

اما باید این محور درباره همکاری سازمان با سینما تعریف شده باشد. باید مضمون‌ها برگرفته از اتفاقات شهری باشد و به‌شدت از مباحث شبه سیاسی و سیاسی پرهیز شود و با دقت و شدت کامل هدف از همکاری سازمان با سینماگران براساس ارتقای فرهنگ شهروندی پیش برود. با این اهداف همکاری سازمان با عرصه سینما و تلویزیون ماندگارتر، جاافتاده‌تر و با نفوذتر خواهد بود و این امر، باعث می‌شود تا شهرداری در کل مجموعه‌های فرهنگی و هنری فعالیت کند.

تقدیر سازمان فرهنگی‌هنری از عوامل طلا و مس

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران امروز از عوامل فیلم سینمایی «طلا و مس» تقدیر می‌کند. این مراسم که با حضور رئیس این سازمان و جمعی از مدیران حوزه فرهنگ و هنرمندان عرصه سینما برگزار می‌شود، ساعت 17 امروز در خانه شهریاران جوان آغاز خواهد شد.

فیلم «طلا و مس» با مشارکت 50 درصدی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ساخته شده و جایزه ویژه هیأت داوران، سیمرغ‌بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و جایزه بین ‌ادیان را از جشنواره 28 فجر دریافت کرد.

کد خبر 109260

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز