نوشیروان کیهانی زاده: ششم ژوئن سال 344 پیش از میلاد، اردشیر دوم، شاه هخامنشی ایران، شورش قبرسی‌ها ضد‌امپراتوری ایران را درهم شکست.

 قبرس از زمان داریوش بزرگ تا جنگ ایسوس و سلطه اسکندر بر شرق مدیترانه، نزدیک به 2قرن از سرزمین‌های امپراتوری ایران و پایگاه ناوگان ما در مدیترانه بود. آتن طبق پیمان آنتالکیداس، منعقده در سال386 پیش از میلاد، حکومت ایران بر قبرس را به رسمیت شناخته بود. طبق این پیمان که به صلح جهانی معروف است، جهان یونانی زبان، ایران را به‌عنوان قدرت اول گیتی به رسمیت شناخته و متعهد شده بود که اقدامی ضد ‌منافع ایران به‌عمل نیاورد. اوایل قرن گذشته، در اکتشافات باستان‌شناسی در قبرس تعدادی سکه ایرانی رایج در قرن پنجم پیش از میلاد (25 قرن پیش) به دست آمد. اردشیر دوم از سال 358 تا 404 پیش از میلاد حکومت کرد. از رویدادهای معروف دوران حکومت او، شورش برادرش کوروش کوچک است که مدعی سلطنت بود و در جنگ «کوناکسا» کشته شد و شرح این شورش را گزنفون مورخ و ژنرال یونانی در کتاب «عقب‌نشینی 10هزار نفری» آورده است.

نخستین روزنامه چاپی جهان

نخستین روزنامه چاپی جهان که دارای اخبار عمومی و متنوع بود در پایان نخستین هفته ژوئن 1605 در شهر استراسبورگ فرانسه (در آن زمان متعلق به آلمان) آغاز به‌کار کرد و نامش ارتباط (ریلیشن) بود. سال‌هاست که ورلدآسوشییشن آو نیوزپیپرز (اختصارا «وان») در هفته تولد «ریلیشن» کنوانسیون خود را در شهر استراسبورگ تشکیل می‌دهد. جهان در پایان سال میلادی 2004، دارای 6هزار و 580 روزنامه یومیه با تیراژ کل 395 میلیون (تیراژ متوسط هر روزنامه 70هزار نسخه فروش) بود. در 6سال گذشته (از 2004 تا 2010) صدها روزنامه ازجمله چندین روزنامه قدیمی و معروف بر اثر ازدست‌دادن مخاطب و در نتیجه آگهی، تعطیل یا صرفا آنلاین شده‌اند. چند سخنران در آخرین نشست «وان» گفته بودند که رسانه‌های چاپی نتوانسته‌اند به موازات تحولات فکری مخاطبان متحول شوند و همسطح آنان باقی بمانند.

انتقاد نیویورک تایمز از خود که بدون تحقیق ادعای عراقی‌های فراری را منتشر کرده بود

در این روز از سال2004 «دانیل اوکرنت» دبیر عمومی روزنامه قدیمی و پرفروش نیویورک‌تایمز در برنامه «انتقاد از خود» گفت که نیویورک‌تایمز در انتشار اظهارات یکطرفه عراقی‌های تبعیدی درباره وجود اسلحه کشتارجمعی در عراق خود را مقصر می‌داند و اعتراف می‌کند که کوتاهی کرده است. او گفت: این مطالب در آستانه حمله نظامی آمریکا به عراق منتشر کرده است که برخی از مخاطبان، ما را متهم کرده‌اند با این مطالب راه را بر این حمله نظامی باز کرده‌ایم. خبرنگاران ما اظهارات این عراقی‌های دور از وطن را بدون تحقیق از منابع دیگر به دبیران مربوط داده بودند و این دبیران اینک قبول کرده‌اند که جملات را به‌صورت «ادعا»، «تردید» و «رفع مسئولیت از روزنامه» درنیاورده بودند که کاری مغایر حرفه روزنامه‌نگاری بود و ما اعتراف می‌کنیم که این بار دقت لازم را به‌کار نبرده و به ژورنالیسم حرفه‌ای که فنون و زبان خاص دارد و اصول مشخصی را دنبال می‌کند لطمه وارد شده است.

اختراع الفبای سیریلیک

مورخان کارشناس تحولات خط و زبان، ششم ژوئن سال 866 میلادی را روزی نوشته‌اند که «سن سیریل» کشیش یونانی مقیم موراویا (جمهوری چک کنونی) الفبای تازه‌ای را که ساخته بود تکمیل کرد که اینک به الفبای سیریلیک معروف است و کشورهای اسلاونژاد از روسیه تا صربستان و چند کشور غیراسلاو از جمله مغولستان و تاجیکستان آن را به‌کار می‌برند. سیریل پس از تکمیل ساختن این الفبا، انجیل را با آن نوشت.

سیریل و برادرش «متودیوس» که ماموریت ترویج فرقه‌ای از دین مسیح را در اروپای مرکزی داشتند متوجه شده بودند که صداهای موجود در الفبای لاتین برای نوشتن،خواندن و مشخص ساختن زیر و بم زبان‌های اسلاویک کافی نیست و سیریل از ترکیب این الفبا و الفبای یونانی و با اقتباس از الفبای قدیمی گلاگولیت و اختراع چندین حرف دیگر، الفبای تازه را به‌وجود آورد که به نام او معروف شده است. این دو برادر در سال862 وارد موراویا شده بودند. سیریل که عربی هم می‌دانست قبلا در سفر به خاورمیانه با متوکل، خلیفه عباسی وقت ملاقات کرده بود. الفبای عربی حرف صدادار ندارد و برای تلفظ درست باید تنوین و کسره، ضمه و فتحه به‌کاربرد.

کد خبر 109006

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز