نوشیروان کیهانی زاده: در پی چند شکست نظامی روم از ایران و قتل 2 امپراتور این کشور که درصدد جنگی دیگر با ایران بر آمده بودند، «مارکوس پروبوس» امپراتور تازه روم به بهرام دوم شاه ساسانی ایران پیشنهاد امضای یک پیمان صلح داد که بهرام به سبب مشکلاتی که در خاور ایران داشت - 26 آوریل 280میلادی- این پیشنهاد را پذیرفت، اما قراردادی امضا‌ نشد.

 دلیل آن این بود که در این جریان پروبوس در یک توطئه به قتل رسیده و «کاروس» فرمانده گارد وی، خود را امپراتور موقت خوانده بود. کاروس برای اینکه توجه سنای روم و مقامات دیگر را جلب کند، به ایران لشکر کشید و بهرام را که در سیستان گرفتار بود و انتظار چنین حمله‌ای را نداشت غافلگیر کرد. کاروس تا تیسفون پیش آمد اما در آنجا به مرگ ناگهانی از این دنیا رفت. با این تجربه، از آن پس بهرام دوم، دیگر به اشارات صلح‌آمیز رومیان توجه نمی‌کرد و راه خود را می‌رفت.

رادیو تهران و جریان پخش اخبار در دهه‌های اول

ششم اردیبهشت 1305 (26 آوریل1926) بی‌سیم قصر در خیابان شمیران، چهارراه سید خندان که دکل‌های آن از آثار تاریخی‌اند ‌‌ گشایش یافت و ایران مجهز به مخابرات (تلگراف) بدون سیم شد. مقدمات این کار و نصب دستگاه‌ها با کمک آلمانی‌ها 2سال طول کشیده بود. 14 سال بعد، در پنجم اردیبهشت 1319 (24آوریل1940) رادیو تهران در همین محل و با استفاده از 2فرستنده 20 کیلو واتی و 2کیلو واتی موجود ویژه ارسال تلگرام، آغاز به‌کار کرد و 3بار در شبانه روز به فاصله 8ساعت از هم، اخبار داخله و خارجه و تفسیرهای مربوط را پخش می‌کرد. سایر برنامه‌های رادیو تهران در آغاز کار «من درآوردی» بود و با استاندارد بین‌المللی مطابقت نداشت.

گویندگان، اعضای دسته‌های ارکستر و نویسندگان گفتار باید هر روز مسیر تهران تا باغ بی‌سیم (چهار راه سید خندان) را که متعلق به وزارت پست و تلگراف بود و در خارج از شهر واقع بود، طی می‌کردند و همه تلاش خود را به‌کار می‌بردند تا دیر به مقصد نرسند. اعضای ارکستر عمدتا درجه داران موزیک ارتش بودند. اخبار در شهر و در سازمان خبرگزاری پارس (جنب ساختمان وزارت امورخارجه) در 2 نسخه تهیه و به 2 موتورسیکلت سوار جداگانه داده می‌شد تا اگر فرضا یکی از آنان ضمن راه (تهران به باغ بی‌سیم) دچار حادثه غیرمترقبه شود، دیگری به موقع، اخبار را به دست گوینده برساند.

بی‌سیم قصر اینک به سبب گسترش تهران تقریبا در قلب شهر قرار گرفته است. خبرگزاری پارس که در سال 1934 (1313 هجری خورشیدی) طبق الگوی خبرگزاری آناتولی (ترکیه) تأسیس شده و وابسته به وزارت امور خارجه بود، بعدا به سازمان انتشارات و تبلیغات کشور (وزارت ارشاد فعلی) که رادیو یکی از مؤسسات آن بود ضمیمه شد. طبق یک قانون مصوب، رادیوها و تلویزیون غیردولتی از سال 1350 (1971) به تلویزیون ملی ملحق‌شد  و سازمان ملی رادیو و تلویزیون (صدا و سیمای ایران) به‌وجود آمد و خود، به تأسیس خبرگزاری مستقل دست زد که بعدا واحد مرکزی خبر نام گرفت و قسمت‌های اصلی و خبر از میدان ارگ به خیابان جام جم منتقل شد.

 اشاره لندن به خائنان وطن

ششم اردیبهشت 1330 (26آوریل 1951) دولت انگلستان به ایران اخطار داد که پافشاری در اجرای قانون ملی کردن نفت عواقب بس ناگواری برای این کشور در برخواهد داشت. چند ساعت بعد حسین علاء از نخست‌وزیری کناره‌گیری و روز بعد مجلس به نخست‌وزیر شدن دکتر مصدق ابراز تمایل کرد و رئیس دولت شد و اجرای قانون ملی شدن نفت، برقراری حکومت قانون، رعایت آزادی‌ها و حقوق انسانی ایرانیان، اصلاح قانون انتخابات، آزادی زندانیان سیاسی، اصلاح امور اداری- قضایی و انتصابات بر پایه کارشناسی و شایستگی، قطع هرگونه اعمال نفوذ و توصیه و تشبث (پارتی بازی) در امور دولتی و... را سرلوحه برنامه‌های خود اعلام داشت.

همزمان با اخطار انگلستان به ایران و ساعاتی پیش از نخست‌وزیر شدن دکتر مصدق در سال 1330، انبار مهمات ارتش در فارس منفجر شد و یک سوم کل اسلحه و مهمات ایران از جمله 60هزار تفنگ و توپ از دست رفت! در پی وقوع این حادثه که سوءظن به خرابکاری می‌رفت، رئیس تسلیحات ارتش، فرمانده لشکر فارس و عده‌ای دیگر مورد سوء‌ظن قرار گرفتند و بازداشت شدند. در گزارش روزنامه‌های ملی‌گرا در این باره، عبارت «اشاره لندن به خائنان وطن» به چشم می‌خورد.

کد خبر 105874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز