گروه سیاسی: «غرب به آنچه می‌خواست، نرسید»؛ این جمله، واکنش نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بیانیه پایانی نشست بازنگری ان‌پی‌تی و روند تصویب آن بود.

سند نهایی نشست بازنگری پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی، در سرزمین‌های اشغالی و کاخ سفید واکنش‌های نامتعارفی را برانگیخت. این سند در 28 صفحه و 24 بخش پس از 3 هفته بررسی با تایید نمایندگان 181 کشور در صحن مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به تصویب رسید.

براساس این سند قرار است تا سال 2014 ، پنج قدرت هسته‌ای که سلاح هسته‌ای دارند، یعنی فرانسه، انگلیس، چین، روسیه و آمریکا در مورد کاهش سلاح‌های استراتژیک خود یک گزارش به دبیرخانه دائمی کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی ارائه کنند تا این گزارش‌ها در جلسه بازنگری در سال 2015 با تعیین نقشه راه منجر به توافق‌ در زمینه کاهش تسلیحات هسته‌ای شود. 

اما مهم‌ترین بخش این معاهده تشکیل کنفرانسی در سال 2012 با دستور کار  خاورمیانه خالی از سلاح‌های هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی است. ساندی تلگراف در تحلیلی نوشت: طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای به‌منظور فشار بر رژیم اسرائیل تهیه شده تا از این طریق تل آویو سلاح‌های اتمی خود را کنار بگذارد.

مخالفت 5 صاحب سلاح‌هسته‌ای

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده‌ دائم ایران در آژانس پیش از ترک نیویورک با اشاره به کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی در 2010 یکی از دستاوردهای این کنفرانس را برای ایران بسیج تمامی کشورها به‌خصوص جنبش عدم‌تعهد و درج مواضع ایران به‌ویژه محورهای سخنان رئیس‌جمهور در افتتاحیه کنفرانس بازنگری درباره‌ خلع سلاح دانست و ادامه داد: تلاش شد تا ضرب‌الاجلی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای تا سال 2025 تعیین شود که با مقاومت کشورهای دارای سلاح هسته‌ای روبه‌رو شد.

وی همچنین به ایسنا گفت: علاوه بر دستاوردهایی که ایران درباره‌ خلع سلاح و کنفرانس بازنگری در ان‌پی‌تی 2010 به دست آورد، کشورهای غربی و دارای سلاح هسته‌ای نیز نتوانستند به دستاوردهایی که مدنظرشان از این کنفرانس بود، برسند و ایران را در مظان اتهام و محکومیت قرار دهند.

نام ایران نیامد

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که عضو هیات شرکت‌کننده در کنفرانس بازنگری در ان‌پی‌تی 2010 در نیویورک نیز بوده است،   تاکید کرد: یکی دیگر از دستاوردهای ایران این بود که در این کنفرانس، تلاش‌های آمریکا در 2سال گذشته و چند ماه گذشته به ثمر نرسید.

آنها انتظار داشتند این کنفرانس سندی برای محکومیت ایران درباره‌ پایبند نبودن به معاهده ان‌پی‌تی باشد درحالی‌که هیچ نامی از ایران در بیانیه پایانی کنفرانس به میان نیامد و نتوانستند موضوع ایران را مستقیم یا غیرمستقیم مطرح کنند.

چند پاراگراف درباره تل‌آویو

سلطانیه در عین حال اعلام کرد: سند نهایی کنفرانس هرچند کاملا خواست‌های ما را محقق نکرد اما گامی رو به جلو بود. از این‌رو تا 5سال آینده و نیز در 2سال آینده که کمیته‌های اقدام برای برگزاری کنفرانس بازنگری در ان‌پی‌تی 2015 برگزار می‌شود مصوبات این کنفرانس را پیگیری می‌کنیم.

او درباره درخواست از رژیم صهیونیستی برای پیوستن به ان‌پی‌تی و قراردادن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تحت نظارت آژانس گفت: درباره رژیم صهیونیستی، هند، پاکستان و کره‌شمالی پاراگراف‌هایی در سند نهایی آمده است.

تل‌آویو را متوقف کنید

نماینده دائم ایران در آژانس همچنین در گفت‌وگوی دیگری در شبکه2 تلویزیون ایران، درباره موارد مطرح‌شده در نشست بازنگری معاهده ان‌پی‌تی گفت: کشورهای غیرمتعهد و برخی دیگر از کشورها در متن پیش‌نویس توافقنامه کنفرانس بازنگری در ان‌پی‌تی، خواستار محکومیت اجرانشدن قطعنامه 1995 و جلوگیری از ادامه تخلفات رژیم صهیونیستی و پیوستن بی‌درنگ و بدون شرط این رژیم به پیمان ان‌پی‌تی شدند.

بهت صهیونیستی

در همین حال خبرگزاری فرانسه از پایتخت اشغال‌شده فلسطین گزارش داد: اسرائیل آن بخش از بیانیه پایانی کنفرانس بازنگری عدم‌اشاعه تسلیحات هسته‌ای سازمان ملل را در ارتباط با خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای که در آن به اسرائیل اشاره شده است به‌عنوان اقدامی ریاکارانه مورد نکوهش قرار داد.

یک مقام ارشد کابینه رژیم صهیونیستی به شرط فاش نشدن نامش به این خبرگزاری گفت: دورویی و تزویر نشانه بارز این بخش از بیانیه است که در آن فقط از اسرائیل نام برده شده است، درحالی‌که از کشورهایی مانند هند، پاکستان و کره‌شمالی که از تسلیحات هسته‌ای برخوردارند و مهم‌تر از آن ایران، سخنی به میان نیامده است.

این صهیونیست تاکید کرد: این حقیقت که هیچگونه اشاره‌ای به ایران نشده است بهت‌آورتر است. این بهت صهیونیستی در حالی برانگیخته شده  که براساس گزارش لوموند، اسرائیل متهم است که بیش از 200 کلاهک هسته‌ای دارد.

گزارش فصلی آمانو امروز منتشر می‌شود

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پاسخ گروه وین به نامه ایران با محتوای موافقت تهران با تبادل سوخت در خاک ترکیه گفت: هنوز جوابی درباره‌ نامه ایران داده نشده است. علی‌اصغر سلطانیه همچنین درباره انتشار گزارش بهار مدیرکل آژانس،  افزود: گزارش یوکیو آمانو دوشنبه‌ هفته‌ جاری ( امروز) منتشر می‌شود.

کد خبر 108630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز