یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

ترجمه سیدمحسن ساری: زمانی که پروفسور نوام چامسکی تلاش کرد که وارد فلسطین اشغالی شود وزارت کـــشور رژیم صهیونیستی با این بهانه که او به گروه‌های تندروی چپ، گرایش دارد از ورودش جـــلوگیری کــرد

و طبق نوشته مطـــبوعـات اسرائیل، دستور جلوگیری از ورود وی از طریق گذرگاه‌های مـرزی این رژیم صــادر شد. وزارت کـــشور رژیم صهیونیستی می‌گـوید چامسکی مرتباً از سیاست‌های اسرائیل انتقاد می‌کند.

پروفسور نوام چامسکی، استاد و معلم زبان‌شناسی است و برخی بر این باور هستند که او در زبان‌شناسی مهم‌ترین نظریه‌ها را مطرح ساخته است. برخی او را بزرگ‌ترین فیلسوف زبان‌شناسی در قرن گذشته می‌دانند.

پروفسور چامسکی که به‌عنوان  اندیشمند علمی و سیاسی شناخته شده است از منتقدان جدی سیاست آمریکاست. او یکی از مخالفان جدی جنگ ویتنام در دهه60 قـــرن گــذشته است. او به‌رغم یهودی بودنش نه فقط از سیاست‌های اسرائیل در فلسطین اشغالی انتقاد می‌کند بلکه در مناسبت‌های گوناگون خواستار پایان دادن به اشغالگری و دادن حق تعیین سرنوشت به فلسطینی‌ها در خاک خودشان شده است.

جلوگیری از ورود پروفسور چامسکی به سرزمین‌های اشغالی فلسطین نخستین مــورد از چنین اقدامی نیست، اسـرائیل این سیاست را چندین دهه است که دنبال می‌کند و از تکرار آن در آینده نیز به‌خود تردید راه نمی‌دهد. اسرائیل این کــار را بدون شرم به انجام می‌رساند زیرا کسی جرأت انتقاد ندارد و شخــص منتقد به دشمــنی با نـژاد سامی متهم می‌شود و ممکن است حتی به محاکمه کشیده شود.

رژیم صهیونیستی به اتکای گروه‌های فشار در کشورهای غربی تاکنون توانسته قوانین زیادی مــبنی بر تحـــریم انتقاد از اسرائیل یا یهود را به اجرا بگذارد و تا‌کنون نویسندگان و منتقدین و فـلاسفه زیـادی را با این اتهام مورد محاکمه قرار داده است.

دمکراسی ادعایی اسرائیل در حقیقت نیرنگی است که این رژیم به ضرر ملت فلسطین به اجــرا گـــذاشته است. دمکراسی ادعایی اسرائیل هیچ‌گونه ارتباطی با دمکراسی حــقیقی ندارد و دیدن آنچه هم‌اکنون در فلسطین اشغالی می‌گذرد کافی است که ما را کاملاً متقاعد ســازد کــه دمکراسی ادعــایی در واقع تبعیض نژادی است و توجه به وضعیت عرب‌های فلسطین بهترین گواه براین مدعاست.

وقتی پروفسور چامسکی اقدام کشور اشغالگر را به اقدام استالینی تشبیه می‌کند و آن را دلیلـــی بر ذهــنیت موجود در این کشور تلقی می‌کند، در واقع، حقایقی را بیان می‌کند که کشورهای غربی تلاش دارند از آن چشم‌پوشی کنند.

چامسکی نخستین نفر نیست و آخرین نفر نخواهد بود زیرا اسرائیل این کار را چندین دهه است که در دستور کار دارد. شاید بازداشت و تعقیب آلن‌پاپیه و اسرائیل شاحاک که 2روشنفکر اسرائیلی هستند بهترین مثال در این زمینه باشد و کشته شدن راشل کوری زیر‌چرخ‌های بولدوزرهای اشغالگر نمونه دیگری از این اقدامات جنایتکارانه است.

اسرائیل با جلوگیری از ورود نوام چامسکی به فلسطین اشغالی بار دیگر دروغین بودن دمکراسی‌اش را به اثبات رسانده است.

پرسشی که در این رابطه مطرح می‌شود این است: اسرائیل چه کار دیگری باید انجام دهد که غرب متوجه شود، دمکراسی رژیم اشغالگر فریبی بیش نیست؟!

الدستور/چاپ اردن

کد خبر 108565

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز