دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گروه پژوهشی ژاپنی ماده‌‌ای را یافته است که می‌تواند برای ساختن ابردیسک‌های با قابلیت ذخیره‌ داده‌هایی هزاران بار بیشتر از یک DVD به کار رود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شین-ایچی اوهکوشی، استاد شیمی در دانشگاه توکیو و سرپرست این پژوهشگران گفت این ماده هنگامی که در معرض نور قرار می‌گیرد، از یک حالت فلزی به رنگ سیاه که الکتریسیته را هدایت می‌کند به نیمه‌رسانایی قهوه‌‌ای رنگ تبدیل می‌شود.

این ماده که شکل بلوری جدیدی از اکسید تیتانیوم است، می‌تواند در درجه حرارت اتاق هنگام قرار گیری در معرض نور بین این دو حالت فلزی و نیمه‌رسانا رفت و برگشت کند، و به این ترتیب یک کارکرد "روشن- خاموش" موثر برای ذخیره‌کردن داده‌ها به وجود می‌آورد.

اوهکوشی گفت خصوصیات این ماده نویدبخش آن است که بتوان از آن در نسل آینده وسائل ذخیره نوری اطلاعات استفاده کرد.

 ماده‌ای که با نور دچار تغییرات رنگ می‌‌شود را می‌توان در وسائل ذخیره اطلاعات استفاده کرد، چرا که بازتاب نور به رنگ‌های متفاوت می‌تواند حاوی اطلاعات  متفاوتی باشد.

 این گروه ژاپنی توانسته‌است این ماده را به صورت ذرات با قطر 5 تا 20 نانومتری درآورد.

اگر ریزترین این ذرات مورد استفاده قرار گیرد، دیسک جدید می‌تواند 1000 بار بیشتر از یک دیسک بلو-ری اطلاعات ذخیره کند، به شرطی که ابزارهای ثبت کردن  و خواندن داده‌های سازگار با آن نیز ساخته شود.

یک دیسک بلو ری منفرد می‌تواند 5 بار بیشتر از یک دی‌وی‌دی معمولی اطلاعات ذخیره کند.

به گفته اوهکوشی، قیمت اکسید تیتانیوم در بازار یک صدم عنصر کمیاب – ژرمانیوم- آنتیموآن- تلوریوم- است که در حال حاضر در دیسک‌های بلو ری و دی‌وی‌دی‌های قابل بازنویسی به کار می‌رود.

اوهکوشی گفت معلوم نیست چه هنگامی این ماده برای ساختن دیسک به کار رود و استفاده عملی پیدا کند، و افزود که او صحبت در این مورد را با شرکت‌های بخش خصوصی  فعال در حوزه ارتباطات را آغاز کرده است.

 نتایج این بررسی از پیش در نسخه آنلاین مجله انگلیسی "شیمی طبیعت" منتشر شده است.

کد خبر 108173

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز