پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۶
۰ نفر

سهیلا نیاکان: با شروع فصل بهار، هنرمندان یزدی نیز فصل تازه‌ای از فعالیت‌های هنری‌شان را آغاز کرده‌اند؛ به‌ویژه نگارخانه‌های شهر یزد که این روزها شاهد برگزاری نمایشگاه‌های مختلف آثار هنری است.

«محمدحسین عرب‌بافرانی» یکی از نقاشان جوان و مستعد یزدی است که به تازگی 13 اثر از نقاشی‌هایش را در سبک‌های سوررئال، کوبیسم و انتزاعی به نمایش گذاشته است.[آشنایی با یزد]

بافرانی که تحصیلاتش را در رشته نقاشی گذرانده به ما یادآوری می‌کند که علاوه بر فعالیت در زمینه نقاشی، در حیطه پوستر، گرافیک، عکاسی، داستان‌نویسی و البته تدریس مشغول به کار است.

او می‌گوید: در نقاشی، خود را محدود به سبک خاصی نمی‌کنم و علاقه‌مندم سبک‌های متفاوت را تجربه کنم.بافرانی با استادان سرشناس یزدی کار کرده و تحت تعلیم آنها بوده است؛ اساتیدی همچون فاتح، اتحادی و دیگر هنرمندانی که از مینیاتوریست‌ها و سوررئالیست‌های برجسته یزد به شمار می‌روند.

این هنرمند علاقه‌مندی‌اش برای ورود به دنیای هنر را از دوران مدرسه و ادامه‌اش در مقاطع راهنمایی و دبیرستان‌ می‌داند و اشاره می‌کند که همواره آثارش مورد توجه استادان فن قرار گرفته‌اند.

از نگاه عرب‌بافرانی، هنر آن چیزی نیست که در دست چند نفری مشاهده کنیم و بگوییم این تابلوها، آثار هنری صرف هستند، بلکه آنچه مهم است،‌ همان تفکری است که هنرمند را می‌سازد. به عبارت دیگر هنرمند مستقیما تفکرش را بروز نمی‌دهد ولی احساسات و نوع بیان و ارائه‌ اثرش می‌تواند هنری.

به عقیده این نقاش، درونیات هنرمند و بروز آنها حکایت از شناخت وی نسبت به جهانش دارد و استعدادش نیز همین گونه شکل می‌گیرد. بافرانی انتقادی  نیز به هنر نقاشی امروز دارد و بر این باور است که متاسفانه هنر این روزها اصطلاحا خیلی فامیلی شده است؛ به این معنا که اولویت حضور در بخش‌های مختلف با انتخاب‌های فامیلی است، مثل جشنواره‌ها و دیگر جاهایی که توجه به جذب استعدادهای جدی را می‌طلبد.

او همچنین اشاره می‌کند: جذاب نبودن ورک‌شاپ‌ها، تعداد کم گردهمایی‌های هنری و باز هم وجود جشنواره‌های فامیلی از جمله نواقص و کمبودهای رشته هنر در استان ما است.
اصولا هر هنرمند نقاشی ایده‌ها و موضوعاتی در سر دارد که با تأمل بر روی آنها و پروراندن‌شان دست به خلق  اثر و ارائه آن می‌زند.

در این‌باره از محمدحسین عرب‌بافرانی می‌پرسیم و او پاسخ می‌دهد: «موضوع روابط اجتماعی و ارتباط میان آدم‌ها از اهمیت خاصی برایم برخوردار است و موضوعات آثار اخیرم نیز حول همین محور می‌چرخند. به هر حال سوژه‌هایم به این گونه است که در طول زندگی یک‌ساله (هر سال) به آنچه دوروبرم گذشته فکر می‌کنم و سپس چیزهایی را که به آنها دست یافته‌ام، به شکل یک مجموعه درمی‌آورم.

بنابراین تحت تاثیر اتفاقات و رویدادهای هرروزه اطرافم هستم.»بافرانی هنر نقاشی امروز را در مجموع از سطح بالایی برخوردار نمی‌داند و معتقد است فعالیت کشورهای همسایه در این مورد قابل توجه است؛ چرا که به‌راحتی امکانات برگزاری نمایشگاه هنرمندان‌شان را چه در ایران چه در جاهای دیگر مهیا می‌کنند و حتی شاهدیم زمانی که برای گردشگری به ایران می‌آیند آثارشان را نیز برای نمایش با خود می‌آورند و به تبلیغ فرهنگ و هنر سرزمین‌شان می‌پردازند.

شرایطی از این دست نیز باید برای هنرمندان ایرانی هم فراهم شود و مشکلات و موانع موجود در این زمینه رفع شوند. البته ما هنرمندان جوان از حوزه‌های هنری و وزارت ارشاد توقع داریم بیشتر به فکر حمایت از هنر و هنرمندان همه استان‌ها و شهرها باشند.

کد خبر 107763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز