مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۵ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

گروه شهری: نتایج یک نظرسنجی درباره پروژه مکانیزاسیون خدمات شهری رضایتمندی 94 درصدی را نشان می دهد.

حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران با تصمیم و اقدامی تحول آفرین و همسو با تحولات جهانی در این عرصه به لحاظ به کارگیری ماشین آلات و تجهیزات مدرن و پیشرفته و بهره‌گیری از توان و تخصیص بخش خصوصی نسبت به تغییر روند سنتی ارائه خدمات شهری به فرآیند مکانیزاسیون خدمات شهری مبادرت ورزیده است.

امروز مهمترین هدف مدیریت شهری را می‌توان در ارتقای شرایط کار و زندگی جمعیت ساکن در قالب اقشار و گروههای مختلف اجتماعی و اقتصادی، حفاظت از شهروندان، تشویق به توسعه اقتصادی و اجتماعی پایدار و حفظ و صیانت از محیط کالبدی دانست و پیداست هر اقدامی که در شهر انجام می گیرد، عملی است که آثار و نتایج آن برای سالها، دهه‌ها و سده‌ها باقی می‌ماند.

بنابراین توجه به این نکته که چه تصمیمی گرفته می‌شود، چه ساخته می‌شود و کدام فرهنگ، تشویق یا جایگزین می شود و بر کدام شیوه دست رد زده  و آغوش خود را بر روی چه آینده ای برای شهر و ساکنان آن می‌گشاید بسیار حائز اهمیت است.

از آنجائی که هدف اساسی در ارائه بهینه خدمات شهری، پاکیزگی محیط زیست، ارتقای شرایط زیست محیطی، زیبایی منظر شهری و در نتیجه جلب رضایت شهروندان است لذا آگاهی از آرا و نظرات شهروندان و به کارگیری آنها در تقویت پروژه و رفع نقایص احتمالی آن همواره مد نظر بوده و همگام با پیشرفت پروژه و الحاق نواحی به آن، نظرسنجی از شهروندان با توزیع فرمهای نظرسنجی با پراکندگی جغرافیایی مناسب در سطح نواحی، دریافت پاسخها و استخراج نتایج نظرسنجی با استفاده از روشهای کاملا علمی و بهره‌گیری از نرم افزارهای تخصصی تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات انجام گرفت که اهداف، شیوه انجام نظرسنجی و نتایج آن در ادامه می‌آید.

اهداف نظر سنجی از شهروندان در خصوص پروژه مکانیزاسیون:
1 - جلب مشارکت شهروندان در خصوص ارائه هرچه بهتر خدمات شهری توسط شهرداری تهران
2 - آگاهی از میزان آشنایی و دقت نظر شهروندان به نحوه ارائه خدمات شهری
3 - پردازش اطلاعات جمع آوری شده و استخراج نتایج قابل ارائه جهت تقویت پروژه مکانیزاسیون و رفع نقایص احتمالی
4 - جمع آوری انتقادات، پیشنهادات و طرحهای جدید شهروندان جهت استفاده در تصمیم‌سازیها و تصمیم‌گیریهای آینده شهرداری تهران
5 - سنجش میزان تاثیرگذاری اطلاع رسانیهای انجام گرفته در خصوص پروژه مکانیزاسیون از جمله تیزرهای تلویزیونی تهیه شده در جهت فرهنگسازی
6 - در نهایت سنجش میزان رضایتمندی و اقبال عمومی نسبت به اجرای پروژه مکانیزاسیون خدمات شهری

روش و ابزار مورد استفاده در این نظرسنجی
این تحقیق تحت عنوان "رضایت سنجی پروژه مکانیزاسیون خدمات شهری" و به روش پیمایش انجام گرفته و با توجه به اهداف تبیین شده برای آن از نوع تحقیقات کاربردی بوده است.

ابزار جمع آوری داده‌ها و اطلاعات در این تحقیق فرم نظرسنجی( پرسشنامه) بوده و واحد تحلیل و ارزیابی تحقیق هریک از خانوارهای ساکن در نواحی ملحق شده به پروژه مکانیزاسیون بوده است.

برای تجزیه و تحلیل داده های آماری و استخراج نتایج قابل اتکاء از نرم افزار spss که دارای قابلیت زیادی در این زمینه می باشد استفاده گردیده و برای انجام پیش بینی های زمانی و استفاده بهینه از منابع در دسترس از نرم افزار MSP  بهره‌گیری شده است.

نتایج نظرسنجی
اکنون که در مقاطع زمانی ارائه این گزارش در آستانه تکمیل پروژه مکانیزاسیون خدمات شهری و الحاق تمامی نواحی شهر تهران به آن هستیم نتایج نظرسنجی انجام گرفته از شهروندان ساکن در نواحی ملحق شده به پروژه مکانیزاسیون به تفکیک ابعاد مختلف پروژه و اثرات اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی آن را به شرح زیر اعلام می شود:

94 درصد از شهروندان ساکن در نواحی ملحق شده به پروژه مکانیزاسیون که با دریافت فرم‌های نظرسنجی، پاسخ‌ها و نظرات خود را ارائه کرده‌اند  مجموعه اثرات اجرایی پروژه مکانیزاسیون خدمات شهری را نسبت به شیوه سنتی بسیار مثبت ارزیابی کرده و رضایتمندی خود را اعلام نموده اند.

96 درصد از شهروندان بر غیرقابل ادامه بودن روش سنتی برای جمع آوری زباله و نظافت شهر تاکید کرده و آن را در خور پایتخت ایران اسلامی ندانسته‌اند.

92 درصد از شهروندان، ماشین آلات تخصصی و پیشرفته مورد استفاده در پروژه مکانیزاسیون را از نظر کمی و کیفی مناسب ارزیابی کرده‌اند.

87درصد از شهروندان، مخازن مکانیزه نصب شده در سطح شهر را از نظر کمی و کیفی مناسب ارزیابی کرده‌اند.

93 درصد از شهروندان، زمان جمع آوری مکانیزه زباله و رفت و روب را مناسب اعلام کرده اند.

95 درصد از شهروندان، سرعت ارائه خدمات شهری در شیوه مکانیزه را نسبت به روش سنتی بسیار بالا ارزیابی کرده‌اند.

96 درصد از شهروندان، تاثیر پروژه مکانیزاسیون را در جلوگیری از دپوی زباله در جلوی منازل و سر کوچه‌ها و نیز جلوگیری از انتشار آلودگیها و مقابله با حیوانات و حشرات موذی بسیار چشمگیر ارزیابی نموده اند.

94درصد از شهروندان اجرای این پروژه را در کاهش تردد ماشین‌آلات و کارگران در سطح شهر بسیار موثر اعلام کرده‌اند.

95درصد از شهروندان حضور و مشارکت بخش خصوصی را در اجرای این پروژه و تثبیت آن بسیار مثبت ارزیابی کرده‌اند.

92 درصد از شهروندان رضایت خود را از کمیت و کیفیت پخش تیزرهای تلویزیونی تهیه شده در این خصوص که در جهت فرهنگسازی انجام شده را اعلام نموده اند.

90درصد از شهروندان، اجرای پروژه مکانیزاسیون را به عنوان الگویی مناسب و قابل ارائه به سایر کلان شهرهای کشور قلمداد کرده اند.

در ضمن براساس اعلام مرکز سامانه مدیریت شهری 137 از تاریخ 1/1/85 لغایت 14/9/85 در مجموع 19969 پیام در خصوص مسائل مربوط به سازمان خدمات موتوری و اجرای پروژه مکانیزاسیون خدمات شهری از شهروندان دریافت شده است که 18493 مورد آن مربوط به درخواست نصب مخازن جمع آوری مکانیزه زباله بوده که در خصوص 14039 مورد (76درصد) اقدام شده و بقیه موارد در حال انجام است و 1453 مورد درخواست نصب سطل زباله فلزی شده که در خصوص 973 مورد (67درصد) اقدام شده و بقیه در حال انجام است و بقیه موارد مربوط به نحوه جمع آوری زباله و رفت‌وروب بوده است.

با توجه به آمار فوق الذکر گسترش و تثبیت پروژه مکانیزاسیون که با درخواست نصب مخازن از طرف شهروندان منعکس گردیده جز اولویتهای اول پیامهای مردم در 9 ماه گذشته به این سامانه بوده است.

اکنون که با گذشت 9 ماه از شروع پروژه مکانیزاسیون خدمات شهری و با عنایت به نتایج نظرسنجی های انجام گرفته شاهد موفقیت و تثبیت پروژه در سطح شهر در زمانی جلوتر از برنامه پیش بینی شده هستیم، می توان حلاوت و شیرینی این توفیق خدمتگزاری صادقانه مجموعه شهرداری تهران را در ارائه بهینه خدمات، جلوه بصری شهر، رضایت شهروندان و نگاه خدوم تک تک مدیران، مجریان و کارگران شریف این پروژه در حال تکمیل مشاهده کرد.

کد خبر 10774

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز