یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

علی شاکری: علیرضا معمری قهرمانی با پیکان را در لیگ برتر والیبال ایران، در نخستین سال حضورش در این تیم به عنوان سرمربی تجربه کرد.

 قبل از معمری پیکان 9بار با مربیانی چون محمد حیدرخان، حسینعلی‌مهران‌پور، پرویز کاظمی و مصطفی کارخانه قهرمان لیگ برتر و 5 دوره قهرمان باشگاه‌های آسیا شده بود. معمری که در سوابقش مسئولیت کمیته آموزش فدراسیون والیبال، سرمربیگری و مربیگری تیم ملی جوانان ایران و یک دوره مدیریت فنی باشگاه پیکان و سرمربیگری تیم‌های ملی بزرگسالان و جوانان پاکستاند به چشم می‌خورد، اوایل سال پیش بعد از تغییر و تحولات صورت گرفته در قدیمی‌ترین تیم والیبال پایتخت، جانشین کارخانه شد. معمری در گفت‌وگو با همشهری از اهداف پنج‌گانه‌اش با پیکان گفت و اینکه پس ازبرآورده شدن 4 هدفش در طول این فصل حالا به دنبال قهرمانی با این تیم در مسابقات باشگاه‌های آسیا و راهیابی مجدد به جام قهرمانی باشگاه‌های جهان است. ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  • فکر می‌کنید پیکان بتواند برای پنجمین فصل پیاپی قهرمان آسیا شود؟

چرا که نه، من اعتقاد زیادی به کار گروهی دارم و با بازیکنانم صادقم و براساس اعتقاد و اعتماد متقابل تاکنون جواب خوبی از تعامل و دوستی حاکم بین کادر فنی و بازیکنان گرفته‌ام که نمونه بارزش همین قهرمانی اخیر بود که کمتر کسی با آن همه تغییرات اوایل فصل و بدون بازیکن خارجی می‌توانست پیش‌بینی کند. پیکان این فصل را در شرایطی شروع کرد که نزدیک به 7 بازیکن خود را از دست داده بود.

از دست‌دادن مهره‌های توانمندی چون علیرضا نادی، محمد ترکاشوند، آرش کشاورزی، حمید جعفری، شهرام محمودی، ساسان دژآرا، حسن شیرکوند و پرویز پزشکی می‌توانست یک ضایعه بزرگ برای هر تیمی به‌خصوص تیم مدافع عنوان قهرمانی قلمداد شود ولی شما دیدید که ما با تعدادی بازیکن جوان و استفاده درست از تجربه چند بازیکن قدیمی، قافیه را نباختیم و در حالی که همه رقبای ما دست نیاز به سوی بازیکنان خارجی دراز کردند ما با اتکا به نیروهای داخلی و مستعد توانستیم در یکی از بهترین دوره‌های لیگ برتر که هیچ کس قادر به پیشگویی  در مورد تیم قهرمان نبود با شایستگی دوباره قهرمان شویم.

  • آیا پیکان برای حضور در باشگاه‌های آسیا با همین نفرات عازم چین خواهد شد یا قصد تقویت تیم را با یاران کمکی دارید؟

در این ارتباط قرار است جلسه‌ای با مسئولان باشگاه برگزار کنیم و براساس نیاز تیم در این باره تصمیم نهایی را اتخاذ کنیم.

  • آیا برای جذب این بازیکنان نگاه شما به بازیکنان داخلی است یا خارجی؟

هم بازیکنان داخلی و هم خارجی می‌توانند نیازهای ما را در زمینه‌هایی که اعلام کردم مرتفع کنند.

  • روی بازیکنان خاصی حساب باز کرده‌اید؟

با توجه به حضور امیر حسینی به عنوان پاسور اول هنوز روی گزینه‌های خاصی نتوانسته‌ام به عنوان پاسور دوم تمرکز کنم. اما در پست لیبرو عبدالرضا علیزاده و در پست قدرتی دریافت کننده روی فرهاد قائمی و علی سجادی و «متودی آنانیف» بازیکن بلغاری پتروشیمی نظر داریم.

  • برگردیم به لیگ برتر والیبال ایران؛ پیکان شروع بدی داشت و از 5 بازی اولش بعد از بازگشت از مسابقات جام باشگاه‌های جهان صاحب 2 باخت پیاپی شد؛ چگونه پیکان این قدر متحول شد که دیگر تا پایان بازی‌ها رنگ شکست را حتی در فینال رفت و برگشت با سایپا به خود ندید؟

از روزی که پیکان را پس از قهرمانی در آسیا تحویل گرفتم، همانطور که  قبلا  گفتم نیمی از بازیکنان را از دست دادیم و بعد با حضور در اردوی بلغارستان و نفرات جوان جایگزین و 2 بازیکن خسته از بازی‌های ملی (موسوی و محمدکاظم) با شرایطی متفاوت با رقابت‌های داخلی با شیوه ابداعی فرمول طلایی برای مسابقات باشگاه‌های جهان تمرین کردیم و تا چشم باز کردیم  به دلیل خستگی مفرط بازیکنان و خو نگرفتن با قانون گذشته 2 بار باختیم، اما به تدریج بعد از باخت مقابل کاله به خود آمدیم و در یک جلسه ویژه که دستاورد بزرگی برای کل تیم به همراه داشت توانستیم در سایه اتحاد و یکدلی به تیمی تبدیل شویم که همه یک اندیشه و هدف را دنبال می‌کردند و آن تلاش تا آخرین لحظه برای قهرمانی بود.

  • ظاهرا در این مدت به رکورد قابل توجهی هم دست پیدا کردید.

بله تیم ما بعد از شکست دوم تا فتح جام قهرمانی به 29 برد پیاپی رسید؛ رکوردی که هر چه در سایت FIVB گشتم ندیدم یک تیم باشگاهی در کشوری به آن رسیده باشد.  پیکان به جز این رکورد، 6 بازی 5 گیمه را برد و در 11 بازی نتیجه برابر 23 را از آن خود کرد.

  • برویم سراغ بازیکنان؛ در این فصل شاهد درخشش بازیکنان جوانی چون مجتبی شبان و حسام بخششی و آرش کمالوند در پیکان بودیم. به جز این دو، موسوی و محمدکاظم هم از اواسط بازی‌ها با پیدا کردن شرایط آرمانی مبدل به بازیکنان تأثیرگذاری شدند. از همه مهم‌تر تجربه بالای پیمان اکبری و امیرحسینی در کمک به پیروزی تیم در بازی‌های مهم و سرنوشت ساز بود.

من اعتقاد خاصی به جوانان دارم. از همان ابتدای شروع به‌کارم در پیکان اعتقادم را با میدان دادن به آنان که در گذشته کمتر به بازی گرفته می‌شدند نشان دادم. به نظر من مجتبی شبان در کنار فرهاد قائمی دو پدیده بزرگ این فصل لیگ بودند.

آرش کمالوند هم در هر دو پست (ساعدگیر و قطر پاسور) خوب جواب داد. حسام بخششی نیز به عنوان یک بازیکن سرعتی‌زن ممتاز، تولد دیگری در این فصل داشت. موسوی بدون تردید با آن سبک دفاع کردن در اندازه بازیکنان بزرگ جهان است و بزرگ‌ترهای تیم نیز مثل امیرحسینی و پیمان اکبری با درک و تجربه بالا کاملا در خدمت اهداف تیم بودند و کادر فنی هم بالطبع با چنین سرمایه‌هایی خیالی آسوده در تدوین استراتژی برای رسیدن به قهرمانی داشت.

  • لیگ برتر در فصل جاری با چه ضعف‌های عمده‌ای روبه‌رو بود؟

فشردگی بیش از حد بازی‌ها، دیر شروع شدن و دیر پایان گرفتن بازی‌ها. هنوز اعتقاد دارم که یک لیگ خوب می‌تواند یک تیم ملی خوب را به ارمغان آورد که امیدوارم این اتفاق در والیبال ایران بیفتد.

کد خبر 107520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز