چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: افزایش 40 درصدی قیمت شیر یارانه‌ای موجب تشدید اختلافات بین وزارت بازرگانی، اتحادیه‌ دامداران و اتحادیه‌های لبنی برای تعیین نرخ پایه خرید شیر خام شده است

با سید احمد مقدسی، دبیر اتحادیه دامداران استان تهران در زمینه تبعات افزایش قیمت شیر یارانه‌ای بر صنعت دامپروری گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • اختلافات ناشی از تعیین قیمت پایه خرید شیر خام، ریشه در چه مسائلی دارد؟

معاونت بازرگانی داخلی وزیر بازرگانی در اسفند ماه سال گذشته طی نامه‌ای به سازمان‌های بازرگانی 30 استان کشور از آنها خواسته بود تا با تشکیل کمیته شیر در هر استان با حضور نمایندگان اتحادیه‌های دامداران و کارخانه‌های لبنی، نسبت به تعیین قیمت پایه خرید شیر خام اقدام کرده و کارخانه‌های لبنی را موظف به خرید شیر خام با قیمت تعیین شده کنند.

بر این اساس مقرر شده بود تا قیمت پایه خرید شیر خام با احتساب قیمت تمام شده تولید و 10درصد سود و قیمت فراورده‌های لبنی نیز با احتساب 10 درصد سود تولید و فراوری این محصولات نسبت به قیمت خرید شیر خام محاسبه شود و بر این اساس دولت یارانه لازم برای حمایت از مصرف‌کنندگان را پرداخت کند اما درحالی‌که این قیمت هنوز تعیین نشده، کارخانه‌های لبنی با کاهش قیمت و میزان خرید شیر خام و دولت با افزایش 40درصدی قیمت شیر یارانه‌ای مشکلات جدی را برای صنعت دامپروری کشور ایجاد کرده‌اند.

  • تأثیر افزایش قیمت شیر یارانه‌ای بر تولید شیر چگونه بوده است؟

وزارت بازرگانی با اعمال فشار به اتحادیه دامداران استان تهران قصد دارد تا قیمت پایه خرید شیر خام از دامداران را بدون انجام کار کارشناسی لازم 420 تومان تعیین کند. از سوی دیگر، مسئولان این وزارتخانه وعده می‌دهند که قیمت پایه خرید شیر خام در 6 ماهه دوم امسال به 450 تومان افزایش خواهد یافت اما اکنون قیمت تمام‌شده تولید هر کیلو شیر خام به‌مراتب بیش از نرخ مد نظر وزارت بازرگانی است.

  • این اقدامات تا چه حد در راستای حمایت از تولید و مصرف‌ شیر در کشور بوده است؟

وزارت بازرگانی با افزایش 40درصدی قیمت شیر یارانه‌ای و فشار برای تعیین حداقلی قیمت پایه خرید شیر خام،  قصد دارد تا یارانه پرداختی به بخش شیر و فراورده‌های لبنی را از جیب مردم و تولید‌کنندگان پرداخت کند. این در حالی است که حمایت از تولید‌کنندگان شیر تنها با تعیین قیمت کارشناسی خرید شیر خام میسر خواهد بود اما با سیاست‌هایی که دولت طی 4 سال اخیر در پیش گرفته صنعت دامپروری کشور در حال نابودی است.

  • نشست اخیر تولید‌کنندگان با مسئولان وزارت بازرگانی برای تعیین نرخ پایه شیر خام چه نتایجی را به‌دنبال داشت؟

اتحادیه دامداران یکشنبه هفته گذشته نشستی با مسئولان وزارت بازرگانی برای تعیین نرخ پایه خرید شیر خام داشت که در این نشست اتحادیه تعیین نرخ خرید پایه 420 تومانی برای شیر خام را نپذیرفت. با وجود این، برخی دست‌اندرکاران تلاش می‌کنند با اعمال فشار این نرخ را به تولید‌کنندگان تحمیل کنند.

این اعمال فشارها در شرایطی صورت می‌گیرد که در چند سال اخیر به‌دلیل مشکلات صنعت دامپروری میزان تولید شیر در واحدهای دامداری به میزان چشمگیری کاهش یافته و روند تعطیلی گاوداری‌ها در استان تهران و سایر مراکز استان‌ها تشدید شده است.

با این روند به‌نظر می‌رسد برخی با افزایش اینگونه فشارها به دامداران تلاش می‌کنند تا با کاهش یا توقف تولید شیر خام در داخل کشور روند واردات بی‌رویه شیر خشک را بیشتر از سال‌های گذشته تشدید کرده و صنعت دامپروری را نابود کنند.

کد خبر 107319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز