یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در آستانه انتخابات سراسری ماه آینده در بنگلادش و در پی هفته‌ها ناآرامی و کشمکش سیاسی در این کشور، دولت بنگلادش دیروز از استقرار ارتش در سراسر کشور برای استقرار نظم خبر داد.

وزارت کشور بنگلادش اعلام کرد از آنجا که دولت موقت نتوانست به بن‌بست سیاسی طولانی مدت درباره اصلاحات انتخاباتی پایان دهد، رئیس‌جمهور به منظور برقراری نظم در سراسر کشور، ارتش را وارد عمل کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ایاج الدین احمد، رئیس‌جمهور بنگلادش، این دستور را چند روز پس از برگزاری تظاهرات خشونت آمیز از سوی اتحاد 14 حزب سیاسی به منظور اصلاحات انتخاباتی صادر کرد.

پلیس داکا همچنین هر گونه تجمع در اطراف کاخ ریاست جمهوری را تا مدت نامعلومی ممنوع کرد. این در حالیست که پیشتر اتحاد 14 حزب سیاسی به رهبری شیخ حسینه، نخست‌وزیر سابق بنگلادش تهدید کرده بود که اگر درخواست‌هایشان برای تغییر اعضای کمیسیون انتخابات برآورده نشود ‌به سوی کاخ ریاست جمهوری راهپیمایی می‌کنند. اما این تظاهرات به ناگهان اواخر روز شنبه به زمان دیگری موکول شد.

اتحاد 14 حزب سیاسی مخالف بنگلادش خواستار برکناری دو تن از اعضای کمیسیون انتخابات است.

براساس قانون اساسی بنگلادش مقامات انتخاباتی باید خودشان از سمت‌هایشان استعفا بدهند و عزل آنها امکان‌پذیر نیست.

اتحاد 14 حزب مخالف اصلی  هم‌چنین خواستار اصلاح و بازبینی فهرست رأی‌دهندگان است. آن‌ها معتقدند که این فهرست شامل نام‌های تکراری و تقبلی است.

کمیسیون انتخابات بررسی و بازبینی فهرست جنجالی رأی دهندگان را آغاز کرده و به همین منظور انتخابات سراسری ماه آینده را با دو روز تأخیر به 23ژانویه موکول کرده است، اما اتحاد احزاب مخالف این اصلاحات را کافی نمی‌داند.

این در حالیست که طرفداران خالده ضیاء نیز از استراتژی‌های سیاسی احزاب مخالف انتقاد می‌کنند. در درگیری های یک ماه گذشته در بنگلادش بیش از 30 نفر کشته شده‌اند.

کد خبر 10653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز