سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - حمید ضیایی پرور: مشکل کندی اینترنت که بعد از تعطیلات نوروزی در ایران گریبانگیر کاربران اینترنت و شرکت‌های فعال در عرصه تجارت الکترونیک شده همچنان با گذشت بیش از 15 روز ادامه دارد.

این اختلال میلیاردها تومان به بخش خصوصی ضرر وارد کرده و فعالیت‌های تحقیقاتی و ارتباطی کشور را با مشکل مواجه کرده است. این در حالی است که طبق آخرین اعلام مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز اتحادیه ارتباطات راه دور،  بیش از 23 میلیون کاربر اینترنت در ایران وجود دارد.

این اختلال که به گفته مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت،  مربوط به قطعی کابل دریایی در ایتالیاست حدود 20درصد ارتباطات اینترنت را تحت‌تأثیر قرار داده و با کندی مواجه کرده است.

ایران رکورد دار قطعی اینترنت در سطح منطقه خاورمیانه است، بنابر این از این لحاظ قطعی مسیر کابل‌های دریایی و زمینی ارتباطات اینترنت کشور موضوع تازه‌ای نیست و هر از گاهی به دلایلی همچون‌گیر کردن لنگر کشتی، پاره شدن کابل توسط کوسه‌ها و یا حفاری وزارتخانه‌هایی چون راه و نیرو اتفاق می‌افتد.

این مشکل در کشور ما تا حدی با زندگی کاربران اینترنت عجین شده که کندی سرعت آن نمی‌تواند تاثیر چندانی در فعالیت‌های روزانه آنها ایجاد کند. حتی برخی مسئولان سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات الکترونیک نظیر بانک‌ها و مخابرات نیز ادعا دارند که مثلا قطعی‌های چند هفته‌ای اینترنت تاثیری بر فعالیت‌های الکترونیک و آنلاین آنها نداشته است.

شاید هم قطعی اینترنت برای کاربران ایرانی از آن جهت آنطور که باید حائز اهمیت نیست که سرعت اینترنت در شرایط عادی هم دست کمی از شرایط قطعی آن ندارد و به همین دلیل کاربران قطعی کابل دریایی در نقطه‌ای از کشور ایتالیا و یا گیرکردن لنگر کشتی در آب‌های فجیره را آنچنان که باید جدی نمی‌انگارند یا شاید هم اصلا اگر در خبرها نخوانند خیلی متوجه نمی‌شوند.

قطعی‌های مکرر کابل‌های ارتباطی در حالی در کشور ما به پدیده‌ای طبیعی تبدیل شده که در زمان حاضر بالغ بر یک میلیارد و 500میلیون نفر در دنیا کاربر اینترنت هستند و می‌توان گفت 32درصد جمعیت فعال دنیا به اینترنت دسترسی دارند.صرف‌نظر از میزان دسترسی فعلی اینترنت در جهان، میزان رشد این پدیده بین سال‌های 2000 تا 2008 در برخی کشورها بسیار جالب توجه است.

برای مثال ضریب رشد اینترنت در کشور الجزایر 6هزار و 900 درصد، کنگو 46 هزار درصد و سومالی 49 هزار درصد اعلام شده که این توسعه با هیچ صنعتی قابل مقایسه نیست.
به گزارش مهر  سرعت خطوط اینترنت در کشوری مانند کره‌جنوبی 4هزار برابر بیشتر از سرعت اینترنت در کشور ماست و بعضی کشورها مانند سنگاپور پهنای باند یک گیگا - هزار مگابیت در ثانیه - یعنی 200هزار برابر بیشتر از آنچه امروز ما در منزل داریم را در برنامه دارند.

آمار دیگر ارائه شده حجم اطلاعات مبادله شده در جهان در سال 2007 را بیش از 40اگزابایت تخمین زده که به گفته کارشناسان این حجم اطلاعات، بیشتر از همه اطلاعات ارائه شده در طول 5هزار سال پیش از آن است.

40 اگزا بایت معادل 4میلیون کتابخانه در حد و اندازه کتابخانه کنگره آمریکا - بزرگ‌ترین کتابخانه جهان- با 19میلیون جلد کتاب است که این اطلاعات در تمامی کشورها از طریق اینترنت مبادله می‌شود.

به همین جهت ورود به عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات و بهره‌گیری مناسب از امکانات آن به حدی در جهان فراگیر شده که کشورهای مختلف سالانه میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری برای دستیابی به آن انجام می‌دهند و از طریق آن نیز میلیون‌ها شغل تعریف می‌شود.

اما به‌نظر می‌رسد مسئولان کشور ما آنطور که باید به اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباط آن با توسعه کشور اعتقاد نداشته و به همین دلیل آنطور که باید برای رفع اختلالات و قطعی‌های کابل‌های اینترنت تلاش نمی‌کنند.

این در حالی است که در شرایط فعلی وجود اینترنت از نیاز به سرویس‌های دیگر بیشتر احساس می‌شود و همانطور که قطعی برق در شرکتی مانند ایران خودرو و یا شرکت‌های پتروشیمی تبعات منفی بسیاری خواهد داشت، قطعی، اختلال و کندی اینترنت هم می‌تواند تاثیرات زیانباری بر اقتصاد کشور تحمیل کند.

کد خبر 106097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز