همشهری آنلاین: معاون حقوقی رئیس جمهور از طرح شکایت از کشورهایی که در جنگ جهانی به کشورمان خسارت وارد کردند و نیز شکایت از آمریکا به خاطر تهدید اتمی علیه ایران خبر داد

فاطمه بداغی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ گفت: در این خصوص سه کمیته حقوقی، مستندسازی و فراهم آوردن ادله دعوای حقوقی و اطلاع رسانی تشکیل شده است.

وی افزود: به هر حال با توجه به عرف و رویه دادگاه‌های بین‌المللی به نظر می‌رسد که این حقوق قابل مطالبه باشد زیرا هرگز در هیچ مرجعی اثبات نشده است و تا وقتی که این اتفاق نیفتد در محاکم بین‌المللی قابل رسیدگی است.

بداغی گفت: مهم این است که ادله لازم برای اثبات دعوا با کارهای کارشناسی که       می‌شود فراهم آورده شود که ما در حال فراهم کردن آن هستیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور همچنین درباره شکایت از ‌آمریکا به خاطر تهدید هسته‌ای کشورمان اظهار داشت: تهدید کشورها به استفاده از زور و سلاح هسته‌ای، مردود است.

بداغی گفت: هیچ کشوری حق تهدید هسته‌ای و استفاده از سلاح اتمی را ندارد اما متاسفانه دیدیم که آمریکا در اقدامی آشکار، صراحتا این را نقض کرد.

وی افزود: اتفاقا برعکس، کشورهایی اجازه دارند با تهدید اعمال قدرت کنند که مظلوم واقع شده و مورد تعرض کشورهای دیگر قرار گرفته‌اند.

بداغی با بیان اینکه تهدید اتمی آمریکا علیه ایران دو جنبه دارد گفت: از طرفی آمریکا فهمیده است که چقدر منافعش از طریق ایده‌ها و آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران که در سطح بین‌المللی با دیپلماسی عمومی مطرح شده در خطر است که به این موضع گیری روی آورده است و از طرف دیگر باید فکر کنیم آمریکایی‌ها برای دستیابی به قدرت مورد نظرشان به هیچ یک از قواعد بین‌المللی و دستورهای سازمان‌های بین‌المللی مقید نیستند.

معاون حقوقی رئیس جمهور افزود: ابعاد مختلف موضوع شکایت از آمریکا در دست بررسی است.

بداغی گفت: مواضع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که در کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه در تهران، درباره خلع سلاح هسته‌ای مطرح شد در سازمان ملل متحد به ثبت رسیده است.

کد خبر 105998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز