دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: جشن‌ روز جهانی تئاتر تنها مختص تهران نیست و سهم شهرستانی‌ها از آن، جشنی است که امسال سومین دوره خود را سپری می‌کند.

سومین دوره اردیبهشت تئاتر ایران که به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تئاتر در ایران برگزار می‌شود از دوم اردیبهشت در 30 استان کشور برگزار خواهد شد.

سومین دوره این مراسم از استان همدان آغاز و به‌ترتیب در 29 استان دیگر ادامه پیدا خواهد کرد. در طول برگزاری این مراسم از هنرمندان فعال و با تجربه و همچنین جوان هر استان طی مراسمی قدردانی می‌شود.

شاید بتوان مهم‌ترین نکته در برگزاری این جشن را یاد بزرگان تئاتر و توجه به تئاتر شهرستان‌ها دانست. کوروش نریمانی که سال گذشته تئاتر پرمخاطب «جن گیر» را اجرا کرده‌است در گفت‌وگویی با سایت ایران تئاتر، تئاتر ایران را مدیون تئاتر شهرستان‌ها دانست و اعلام کرد که انرژی و استعداد در شهرستان‌ها بسیار ولی آموزش آن کم است.

این کارگردان تئاتر نفس برگزاری این مراسم را زیبا دانست و گفت: این مراسم مسئولان شهرستان را دوباره به یاد تئاتر می‌اندازد؛ چرا که در بسیاری از شهرها تئاتر به بوته فراموشی سپرده شده است.

امیر دژاکام مدرس و کارگردان تئاتر هم اجرای این اردیبهشت تئاتر ایران را عامل موفقی برای نیروهای تئاتری دانست اما معتقد است که تقدیر و جایزه‌ها باید تبدیل به اجرای عمومی شود. او گفت: در مکان‌های متفاوت می‌توان تئاتر اجرا کرد و این امکان بزرگی برای تئاتر شهرستان به‌وجود می‌آورد؛ چراکه امکان اجرا را بسیار زیاد می‌کند.

این کارگردان رشد تئاتر در شهرستان را چشمگیر دانست و اعلام کرد که گاهی بازیگران تئاتر شهرستان بسیار بهتر از ستاره‌های سینمایی و تئاتری ظاهر می‌شوند اما کارشان دیده نمی‌شود. به گفته دژاکام اگر این استعدادها شناسایی شود و امکانات لازم در اختیار گروه قرار بگیرد شاهد رشد تئاتر در سراسر ایران خواهیم بود.

اگر یکی از گلایه‌های اهالی شهرستان، ندیدن کارهای حرفه‌ای هنرمندان تهرانی است، هادی مرزبان به‌مناسبت اردیبهشت تئاتر نمایش «دزد آب» را در مشهد، گرگان و بجنورد اجرا می‌کند.

او درباره برنامه اردیبهشت تئاتر ایران و توجه به تئاتر شهرستان به استعدادهای خوبی در شهرستان اشاره دارد و معتقد است که اگر امکانات خوبی در اختیار شهرستان‌ها قرار بگیرد کارهای ارزنده‌ای تولید خواهد شد.

رضا صابری که از جمله هنرمندان شناخته‌شده تئاتر مشهد است، این جشن را تنها یک برنامه کوتاه مدت دانست که چندان کمکی به تئاتر نمی‌کند. به‌نظر او بهتر است اردیبهشت تئاتر ایران به صحبت و پیام ختم نشود.

صابری گفت: اتفاق باید در عرصه عمل رخ دهد. از جمله این اتفاقات اعزام هنرمندان هر شهر یا استان به استان‌های دیگر است که این تبادل هم باعث می‌شود فضا گرم‌تر شده و هم آشنایی ما با یکدیگر بیشتر شود.

اردیبهشت تئاتر ایران، امسال به همت مرکز هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و با همیاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برگزار خواهد شد.  اما هفتمین جشن‌‌های هفته تئاتر در تهران به مناسبت روز جهانی تئاتر توسط انجمن‌های مختلف خانه تئاتر از 9 تا 15 اردیبهشت‌ماه در فضای داخلی خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

سرنوشت نامعلوم تئاتر پارس

درحالی‌که روز جهانی تئاتر در تمامی دنیا جشن گرفته شده و اهالی تئاتر ایران اکنون خودشان را برای برگزاری‌اش آماده می‌کنند اما هنوز سرنوشت تئاتر پارس نامشخص است.
معصومه ملکی، مدیر تئاتر پارس اعلام کرده که تکلیف تئاتر پارس پس از تخلیه و پلمب این سالن که در سال گذشته اتفاق افتاد، هنوز از جانب هیچ‌یک از سازمان‌های مسئول مشخص نشده‌است.

او به فارس گفت که با تمام پیگیری‌های او و امیر صباح کوهی مدیر دیگر این سالن برای حفظ این مکان فرهنگی، متأسفانه پس از تخلیه این سالن هیچ‌یک از مسئولان مربوطه پاسخگوی آنان نبوده و هیچ‌گونه حمایت و همکاری در مقابل پیگیری‌های مستمر به عمل نیاورده‌اند.

ملکی در ارتباط با وسایل نمایشی قدیمی که در این سالن وجود داشت و مکان نگهداری آنها گفت: اطلاع دقیقی از مکان نگهداری وسایل این سالن ندارم و پس از تخلیه حتی برای وسایل جدیدی که طی این چند سال - از قبیل سیستم صدا و باند - تهیه کرده بودم اقدامی نکردم؛

آن هم به این جهت که زمانی این وسایل قدیمی ارزشمند تلقی می‌شد که چراغ تئاتر پارس روشن بود و با وجود همه شرایط نابسامان آنجا تماشاگران، نمایش‌های این سالن را می‌دیدند. حال که چراغ سالن قدیمی که خاطرات پیشکسوتان تئاتر در آنجا خاموش شده دیگر وسایل آن در مقابل تخلیه و پملب شدن آن مفهومی ندارد.

کد خبر 105512

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز