یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

در اغلب کشور‌های دنیا رسم بر این است که بخشی از بهای بلیت کنسرت‌ها را مسئولان به‌صورت یارانه پرداخت می‌کنند و موسیقی، به‌ویژه بخش‌های کلاسیک و محلی(فولکلور) آن دچار رکود نمی‌شود.

علاوه بر آن مردم عادی می‌توانند نواختن حرفه‌ای آلات موسیقی را در کنار خیابان به وسیله هنرمندان متبحر ببینند و از آن لذت ببرند. به نظر می رسد این روند در کشور ما نیز در جریان است؛ منتهی به طور معکوس.

بلیت‌های گران کنسرت‌های گوناگون باعث شده فقط خانواده‌های خود نوازنده‌ها و بخشی از اقشار خاص جامعه به سالن‌های اجرا راه پیدا کنند. در کوچه وخیابان نیز هر قدر موسیقی غیرحرفه‌ای، فالش(خارج از نت) و گوشخراش‌تری نواخته شود امکان برخورد با آن کاهش می‌یابد. همین موضوع باعث شده دوره‌گرد‌ها سراغ این آلات موسیقی بروند و صبح تا شام آلودگی صوتی شهر را بیشتر کنند.

زباله در جوی

به محض‌ بارش‌های سیل‌آسای بهاری، سیل‌ تماس‌های مردمی با ستون در شهر چه خبر و سخنگاه روزنامه با موضوع آبگرفتگی خیابان‌ها نیز آغاز می‌شود. این در حالی است که بار‌ها با استناد به تصاویر گوناگون، دخالت برخی شهروندان در این معضل شهری را به نمایش گذاشته‌ایم. این دخالت شامل ریختن‌ زباله در جوی‌های شهر و معابر عمومی است.

به طوری که این زباله‌ها کم‌کم وارد جوی‌های بزرگ‌تر شده و همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید در زیر پل‌ها و غیره جمع می‌شوند. کارگر‌ها نیز با اینکه هر روز شاهد کار طاقت‌فرسای آنها در شرایط سخت هستیم از پس پاکسازی تمام این زباله‌ها برنمی‌آیند که نتیجه آن آبگرفتگی‌های معابر و خیابان‌های شهر است.

پارک درست وسط کوچه

بعضی‌ها مجبور هستند گاهی بیشتر از زمانی که طول می‌کشد از خانه به محل کارشان برسند برای پیدا کردن جای پارک وقت صرف کنند. برخی هم پیدا می ‌شوند که اگر جلوی محل کارشان جای پارک پیدا نکنند با فراموش کردن حق و حقوق دیگر شهروندان خودروی خود را در هر جایی که ذهن‌شان برسد قرار می‌دهند.

تعدادی از خوانندگان ساکن در مناطق شلوغ در تماس با روزنامه از بلای جدیدی به نام «پارک در وسط کوچه» گلایه کرده‌اند. به گفته این خوانندگان بعد از پارک دوبل حالا این پارک کردن خودروی عده‌ای از شهروندان در وسط کوچه است که گاهی اوقات حتی مانع از خروج راحت آنها از خانه‌شان می‌شود.

این در حالی است که حتی تذکر به این راننده‌ها که نه برای چند دقیقه که برای چند ساعت خودروی خود را در وسط کوچه رها می‌کنند فایده‌ای ندارد و این کار در روزهای بعد هم ادامه پیدا می‌کند.

نان‌های بدون تاریخ تولید

در میان زندگی پرمشغله، بعضی‌ها مجبور می‌شوند که قید ماندن در صف نانوایی را بزنند و نان خود را به صورت بسته‌بندی از سوپرمارکت‌ها تهیه کنند. این در حالی است که با وجود گرم شدن هوا، فروشگاه‌ها این نان‌ها را در بیرون یخچال نگهداری می‌کنند و به همین خاطر شهروندان بعد از رسیدن به خانه متوجه کپک زده بودن نان‌ها می‌شوند.

برخی از نان‌های بسته بندی عرضه شده در فروشگاه‌ها علاوه بر اینکه نشانه‌ای از مجوز‌های وزارت بهداشت ندارند، فاقد تاریخ تولید هم هستند و به هیچ وجهی نمی‌توان از تازه بودن آنها مطمئن شد.

به همین خاطر شاید هنوز بهتر باشد مدتی در صف نانوایی بمانید تا با چشم‌های خودتان بیرون آمدن نان تازه را از تنور ببینید و دیگر جای شک و شبهه برای خودتان باقی نگذارید. البته خرید نان‌های صنعتی بسته‌بندی شده و دارای علائم ضروری نیز گاهی خالی از لطف نیست.

کد خبر 105412

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز