گروه اقتصادی: کمیته مشترک دولت و مجلس که به‌منظور بررسی ایرادات دولت به مصوبات مجلس درباره هدفمندکردن یارانه‌ها تشکیل شده بود، در دومین جلسه خود در 3موضوع به جمع‌بندی رسید.

از سوی دیگر، درحالی‌که طرح عده‌ای از نمایندگان برای اصلاح قانون هدفمندکردن یارانه‌ها 22 فروردین  به هیأت رئیسه مجلس ارائه شد، علی لاریجانی رئیس مجلس بار دیگر تاکید کرد که اصلاح قانون هدفمندکردن یارانه‌ها نیازمند ارائه لایحه از سوی دولت است. با وجود این رخدادها، همچنان سرنوشت هدفمندکردن یارانه‌ها نامشخص است.

نتیجه جلسات کمیته مشترک

عضو کمیته مشترک دولت و مجلس برای بررسی مجدد قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، توافقات انجام شده در آخرین جلسه‌ این کمیته را تأمین‌کننده نظرات دولت و معادل اجرای سناریوی آزادسازی 35 هزار میلیارد تومانی یارانه‌ها دانست.

محمد حسین فرهنگی درخصوص نتیجه دومین و آخرین جلسه کمیته مشترک دولت و مجلس که شنبه برگزار شد، با بیان اینکه نمایندگان دولت و مجلس در 3 موضوع به جمع بندی کلی رسیدند، افزود: با توافق طرفین مقرر شد اجرای این قانون در 9 ماه به جای 12‌ماه صورت ‌گیرد.

فرهنگی در رابطه با مقداری که باید در 9 ماه از محل حذف یارانه‌ها کسب شود، تصریح کرد: با تفاهم طرفین قرار شد درصدی از درآمد‌های آزادسازی یارانه‌ها که براساس قانون 20 هزار میلیارد تومان تصویب شده است، به‌عنوان مالیات و عوارض گرفته نشود.

نماینده مردم تبریز گفت: موضوع سومی‌که مورد توافق طرفین قرار گرفت این بود که اگر اختلافات پیرامون هدفمندسازی یارانه‌ها به همین ترتیب حل شد، طرح یا لایحه‌ای در مجلس مطرح نشود.

وی در توضیح این مطلب خاطرنشان کرد: بدین‌ترتیب بحث آزادسازی 35 هزار میلیارد تومان در مجلس مطرح نخواهد شد اما اگر دولت باز هم بر این مسئله اصرار داشته باشد، مجلس آماده بررسی پیشنهادهای دولت است.

به گفته وی، اجرای قانون در 9 ماه با حذف مالیات و عوارض، تقریبا برابر است با همان 35 هزار میلیارد تومان که مدنظر دولت بوده است، چراکه با گذشت زمان امکان ارائه پیشنهاد مجدد از سوی دولت و بررسی آن توسط مجلس وجود دارد.

سرنوشت طرح اصلاح قانون

از سوی دیگر، به گفته یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، طرح اصلاح هدفمندسازی یارانه‌ها با قید یک فوریت تهیه شده که درصورت عدم‌توافق نهایی دولت و مجلس، طی 10روز آینده مطرح خواهد شد. سید کاظم دلخوش به فارس گفت: طرح دوفوریتی که برای رفع مشکلات موجود در اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ تنظیم شده، توسط 130 نماینده مجلس مورد امضا قرار گرفته اما هنوز به هیأت رئیسه ارائه نشده است.

از سوی دیگر، علی اصغر زارعی عضو کمیته مشترک دولت و مجلس در اظهاراتی متفاوت با دلخوش درباره طرح اصلاح قانون هدفمندکردن یارانه‌ها از تحویل این طرح به هیأت رئیسه مجلس خبر داد و اظهار داشت: به احتمال زیاد این طرح یک فوریتی روز سه‌شنبه در صحن مجلس مطرح می‌شود و هیات رئیسه در مورد اینکه آیا این طرح را جهت بررسی به کمیسیون ویژه مجلس ارجاع دهد یا به کمیسیون برنامه و بودجه، تصمیم می‌گیرد.

اصلاح قانون هدفمندکردن یارانه‌ها نیازمند لایحه است

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: هر نوع تصمیمی درخصوص هدفمندکردن یارانه‌ها باید از طریق مجلس باشد. علی لاریجانی دیروز در جلسه علنی مجلس در پاسخ به تذکر نماینده سمنان اظهار داشت: اگر قرار است کاری در ارتباط با اصلاح هدفمندکردن یارانه‌ها انجام شود نیازمند لایحه است که باید در کمیسیون بررسی شود و بعد به صحن علنی بیاید.

لاریجانی افزود: در حدی که بنده پیگیری کرده‌ام، موضوع کاری کمیته مشترک این است که بررسی شود، علت اینکه اعلام شده قانون مشکل دارد چیست؟ مشکل در اجرا کدام است و دلایل آن ارائه شود.

اگر قانون نیاز به اصلاح دارد چه نوع اصلاحی مورد نیاز است؟ آیا با طرح اصلاح پذیر است یا الزاما باید لایحه ارائه شود؟  وی افزود: همه این موضوعات در حال بحث و بررسی است و هر تصمیمی بخواهد گرفته شود باید از طریق کمیسیون و مجلس باشد.

کد خبر 104846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز