پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۹
۰ نفر

محمد سرابی: سال 1388 را چه‌طور گذراندید؟ البته این موضوع انشا نیست.

ولی نکته‌ای است که خیلی‌ از ماها در  اواخر سال از خودمان می‌پرسیم. یعنی هر وقت به عید نزدیک می‌شویم، فکر می‌کنیم که امسال چه کارهایی کردیم و چه اتفاقاتی برایمان افتاد تا ببینیم سال خوب و موفقی را پشت سر گذاشته‌ایم یا نه.

همین نگاه را به جهان هم می‌توان داشت و این سؤال را از منظر جهان هم می‌شود طرح کرد. امسال در صفحه جهان به بعضی از اتفاق‌های مهم دنیا پرداختیم و لابد یادتان هست که سال 88 از یک طرف با بحران اقتصادی و از طرف دیگر با آنفلوانزای خوکی همراه بود. درست مثل کسی که وقتی مشکل مالی دارد، بیمار هم می‌شود. ولی خب جهان از هر دو تای اینها رد شده و دارد به سال 1389 می‌رسد. کار دیگری که در  اواخر سال می‌توان انجام داد، تحلیل، برآورد و حدس زدن وضعیت و اتفاق‌های سال بعد است. مثلاً اینکه مسائل بزرگ سیاسی و بین‌المللی چه سرانجامی خواهند یافت؟ شما هم می‌توانید این کار را بکنید. به مهم‌ترین رویدادها و بحران‌های مهم سال 88 که در باره‌شان شنیده و خوانده‌اید فکر کنید و حدس بزنید وضعیت جهان در این زمینه، در سال 89 چه خواهد شد؟

اردیبهشت-‌ دولت سریلانکا پس از چند دهه درگیری، از شکست نهایی جدایی طلبان تامیل خبر داد. بنا به این خبر، فرمانده شبه نظامیان تامیل کشته و پایگاه‌های جنگلی آنها تصرف شد.

شهریور- حزب لیبرال دمکرات‌ ژاپن بعد از 54 سال حضور  در رأس قدرت،از حزب دمکرات شکست خورد و هاتویاما به‌عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور انتخاب شد.

آبان - حامد کرزای مجدداً رئیس جمهور افغانستان شد. ابتدا کرزای به‌عنوان برنده انتخابات در مرحله اول معرفی شد با اعتراض دیگر نامزدها و بالاخره با اثبات ناسالم بودن روند انتخابات در برخی منطقه ها  انتخابات به مرحله دوم کشیده شد؛ اما عبدالله عبدالله  از ادامه رقابت  انصراف دادو به این صورت، کرزای دوباره به عنوان رئیس‌جمهور سوگند خورد.

آذر- فیلم‌علمی-تخیلی سه ‌بعدی «آواتار» به نمایش در آمد. جیمز کامرون کار گردان این فیلم رکورد فروش فیلم قبلی خود «تایتانیک» را شکست. مفاهیم بسیاری مانند جنگ، استعمار، محیط زیست و عشق در این فیلم گنجانده شده است. «آواتار» تنها فیلمی است که مرز فروش ۲ میلیارد دلار  را پشت سر گذاشته‌است.

دی- اجلاس سازمان ملل در باره حفظ محیط‌‌زیست و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از گرم شدن دمای زمین، در کپنهاگ (دانمارک) به نتیجه مشخصی نرسید. سران و مسئولان بلندپایه 192 کشور جهان در این اجلاس شرکت داشتند. فعالان محیط‌ زیست از این نشست ناراضی بودند.

دی- زمین‌لرزه درکشور  هائیتی یک فاجعه بزرگ انسانی را در اواخر سال رقم زد. برآوردها از کشته و مفقود شدن بیش از 200 هزار نفر حکایت داشت. اما چندی بعد در همان قاره و در کشور شیلی زلزله‌ای با قدرت 8/8 درجه در مقیاس ریشتر اتفاق افتاد که پنجمین زمین‌لرزه بزرگ دنیا به‌شمار می‌آید؛ منتها تلفات جانی آن بسیار کمتر ( حدود 800 نفر) بود.

اسفند- المپیک زمستانی ۲۰۱۰ که به طور رسمی با نام «بازی‌های المپیاد زمستانی
بیست و یکم» شناخته می‌شود  با رقابت ورزشکارانى از ۸۲ کشور جهان در شهر ونکوور، استان بریتیش کلمبیا در کشور کانادا برگزار شد.نزدیک به 2500 ورزشکار در این مسابقات به رقابت پرداختند.

کد خبر 103675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز