چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

علی ابراهیمی: با فرارسیدن آخرین روزهای سال‌88 و دگرگونی چهره‌ شهر، این روزها بازار خرید و فروش اقلام مورد نیاز شب عید نیز حال و هوای بهاری به‌خود گرفته است.

 شاید بتوان پنجشنبه آخر سال را از‌جمله فرصت‌های پایانی برای افرادی دانست که هنوز موفق به تأمین مایحتاج شب عید خود نشده و در چند روز آخر راهی بازارهای شهر شده‌اند. با این روند در روزهای اخیر بازار شب عید از هیاهو و جنب‌و‌جوش بیشتری برخوردار شده است.

بازار خرید نوروزی پوشاک و منسوجات که از ابتدای اسفند ماه رکود نسبی را تجربه کرده بود این روزها متأثر از حال و هوای بهاری بازار شب عید و اتمام نمایشگاه‌های فروش بهاره و عرضه مستقیم کالا از رونق نسبی برخوردار شده است. با این روند بسیاری از کسبه که رکود نسبی بازار در ایام سال را به انتظار فرارسیدن نوروز تحمل کرده‌اند این روزها رونق نسبی را در فضای کسب و کار خود شاهد هستند. گرچه ضعف نظارت بر قیمت و کیفیت عرضه پوشاک شب عید مشهود است.

حضور پررنگ سین‌های چینی

تأمین اقلام مورد نیاز سفره هفت‌سین شب عید نیز از دیگر دغدغه‌های این روزهای افرادی است که خود را برای استقبال از بهار آماده می‌کنند. اما سفره‌های هفت‌سین این روزها با سفره‌های گذشته تفاوت‌های شکلی و ماهوی بسیاری دارد. در سال‌های اخیر تولید‌کنندگان چینی که کمر همت را برای  سلطه بر بازار‌های جهانی بسته‌اند حتی به فکر سفره هفت‌سین نوروز مردم کشورمان نیز بوده و هفت‌سین‌‌های آماده را راهی بازارکرده‌اند.

از سوی دیگر بازار گل و گیاه و سبزه و ماهی شب عید نیز این روزها داغ‌تر شده است  اما مانند بسیاری از بازارهای شب عید خلأ نظارت بر کیفیت و قیمت این محصولات نیز مشهود بوده و عرضه‌کنندگان قیمت‌های متفاوتی را به خریداران اینگونه کالاها تحمیل می‌کنند.

آجیل مشکل ساز شد

شاید بتوان در بازار شب عید امسال قیمت آجیل و خشکبار را‌ بالاترین افزایش قیمت اقلام شب عید قلمداد کرد به‌نحوی که بسیاری از دست‌اندرکاران بازار شب عید با اشاره به کاهش تولید داخل برخی خشکبار و مرکبات از افزایش 15‌تا 20درصدی قیمت آجیل و خشکبار خبر می‌دهند. از سوی دیگر آجیل و خشکبار عرضه شده در نمایشگاه‌های فروش بهاره که سهم چندانی نیز در تأمین نیاز مصرف‌کنندگان نداشته از کیفیت و قیمت چندان مناسبی برخوردار نبوده و بسیاری از مراجعه‌کنندگان به این نمایشگاه‌ها باز هم راهی فروشگاه‌های سطح شهر شده‌اند.

مرغ، سرآمد افزایش قیمت

با وجود وعده‌های مسئولان برای عرضه قیمت گوشت مرغ به نرخ 2‌هزار و 450 تا 2‌هزار و 750‌تومان، این روزها قیمت گوشت مرغ افزایش بی‌سابقه‌ای داشته و در برخی فروشگاه‌های سطح شهر به 3‌هزار و 300 تا 3‌هزار و 400‌تومان افزایش یافته است. با این روند به‌نظر می‌رسد عرضه محدود گوشت مرغ توسط میادین و برخی واحدهای صنفی تأثیر چندانی در کاهش قیمت‌ها نداشته است.

لبخند بازار به میوه‌های ذخیره شده

قیمت میوه در روزهای پایانی سال روند رو به رشدی به‌خود گرفت به‌نحوی که نرخ برخی انواع سیب و پرتقال در میوه‌فروشی‌های سطح شهر به هزار و 500 تا حدود 2‌هزار تومان نیز افزایش یافت. گرچه مراکز عرضه سیب و پرتقال دولتی محدود بوده و قادر به تأمین نیاز اغلب مصرف‌کنندگان نیست اما عرضه پرتقال به نرخ 750‌تومان و سیب 650‌تومانی می‌تواند تأثیر بسیاری بر بازار این محصولات در روزهای پایانی سال داشته باشد. با وجود این دغدغه اینکه اینگونه محصولات سر از فروشگاه‌های سطح شهر درآورده و با قیمت بالاتری به مردم عرضه شود نیز وجود دارد.

کد خبر 103644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز