سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

علی ابراهیمی: هر چه به نوروز 89 نزدیک می‌شویم بازار برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و حراج‌های فصلی فروشگاه‌ها و دستفروشان خیابانی داغ‌تر می‌شود.

 امسال نیز همانند سال‌های گذشته مسئولان تنظیم بازار با برپایی بیش از 300 نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در سطح کشور تلاش کرده‌اند تا بازاری آرام برای شب عید فراهم کنند.  در کنار برپایی این نمایشگاه‌ها، این روزها بازار حراج‌ فروشگاه‌های سطح شهر و حراج‌های خیابانی فصلی نیز داغ‌تر شده اما وجه مشترک همه عرضه‌کنندگان کالا، ضعف نظارت بر قیمت و کیفیت کالاهای عرضه شده است.

امسال نیز نمایشگاه‌های بهاره با همکاری سازمان بازرگانی و اصناف، برای تنظیم بازار شب عید و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها از چهارشنبه گذشته در3 نقطه شهر تهران فعالیت خود را آغاز کردند که به گفته این مسئولان، نمایشگاه‌های مذکور به‌مدت 11 روز بر پا خواهند بود. گرچه هنوز برای قضاوت در مورد کم و کیف و میزان تأثیر برپایی این نمایشگاه‌ها در جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و ثبات بازار زود است اما به‌نظر می‌رسد تا‌کنون این نمایشگاه‌ها با اقبال چندانی مواجه نشده و برپا‌کنندگان اینگونه نمایشگاه‌ها امید دارند تا با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال حضور بیشتر خریداران را شاهد باشند.

از سوی دیگر با وجود وعده‌های مسئولان برای عرضه کالاهایی با کیفیت و قیمت مناسب در این نمایشگاه‌ها به‌نظر می‌رسد قیمت‌گذاری و نظارت کیفی بر عرضه کالاها در این نمایشگاه گرچه نسبت به فروشگاه‌های سطح شهر و حراجی نسبتا بهتر  است اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار دارد. همچنین با گذشت چند سال از برپایی این نمایشگاه‌ها هنوز هم دست‌اندرکاران اجرای نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا از هماهنگی لازم برای اجرای چنین طرح‌هایی برخوردار نیستند.

تغییر ساعت کار نمایشگاه‌های بهاره

با گذشت چند روز از بر پایی نمایشگاه‌های فروش بهاره در 3 نقطه شهر تهران که به‌طور غیررسمی،  بیش از این تعداد اعلام شده، سازمان بازرگانی استان تهران از تغییر ساعات کار این نمایشگاه‌ها خبر داده و اعلام کرده است  ‌ساعت کار نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا به 10 صبح تا 22 شب تغییر یافته است. این تغییر ساعت در حالی صورت گرفته که پیش از این ساعت کار نمایشگاه‌های مذکور از 9 صبح تا 23 اعلام شده بود.

حراج فصلی برندهای خارجی

از سوی دیگر این روزها حراج کالاهای مختلف چینی یا کالاهای دارای برند خارجی نیز در گوشه و کنار بازارهای مختلف تهران رونق گرفته است اما این پرسش مطرح است که آیا این برندها نمایندگی رسمی شرکت‌های خارجی در ایران بوده یا تنها  نام تجاری آنها را یدک می‌کشند.

این امر موجب شده تا مردم به‌عنوان مخاطبان اصلی این شیوه فروش بدون توجه به حقوق قانونی خود به‌عنوان یک مصرف کننده، پا به مغازه‌ها گذاشته و با تصور اینکه خرید کالا از حراجی‌ها و فروش‌های فوق‌العاده می‌تواند صرفه بیشتری را داشته باشد، اجناس را خریداری ‌کنند.برپایی حراج‌های فصلی یا فروش فوق‌العاده از چند سال پیش در بازار ایران باب شده و مسئولان نسبت به برگزاری فروش‌های فوق‌العاده یا حراج در سطح واحدهای صنفی، اقدام می‌کنند، گرچه اینکه حراج‌های مذکور با چه شرایطی قانونی و یا غیرقانونی هستند، موضوعی است که به‌نظر می‌رسد آگاه‌سازی‌ مصرف‌کنندگان از آن می‌تواند مفید باشد.

منوچهر رشید، مدیرکل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این رابطه به مهر می‌گوید: دستگاه‌هایی همچون اتحادیه‌های امور صنفی به نوعی حامیان اصلی تولیدکننده به شمار می‌آیند و مصرف‌کنندگان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، بنابراین آگاه‌سازی‌ مصرف‌کنندگان از حقوق قانونی خود در حراج‌های صنفی می‌تواند راهکاری برای رفع این مشکل  باشد.اما نکته حائز اهمیت آن است که این فروش‌های فوق‌العاده در شرایطی در نظر گرفته می‌شوند که پیش از آغاز زمان قانونی حراج، فروش فوق‌العاده بسیاری از برندهای خارجی فعال در بازار ایران به اتمام رسیده و مشتریان تا اندازه‌ای نیاز خود را تأمین کرده‌اند.

کد خبر 103092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز