سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اعتراض صدها فلسطینی به افتتاح یک کنیسه توسط رژیم صهیونیستی در فاصله 10 متری مسجدالاقصی باعث درگیری‌های شدید در سرزمین‌های اشغالی شد.

با استقرار بیش از 3 هزار نفر از نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی به مناسبت افتتاح کنیسه الخراب در اطراف مسجد‌الاقصی، 25اسفند بیت‌المقدس به یک منطقه نظامی کاملا بسته تبدیل شد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)25اسفند را به‌عنوان روز ابراز خشم برای حمایت از مسجدالاقصی اعلام کرد و به همین خاطر صدها فلسطینی برای اعلام اعتراض خود در خیابان‌های شرق بیت‌المقدس تجمع کردند.

نیروهای رژیم صهیونیستی25اسفند برای متفرق کردن فلسطینی‌ها از نارنجک‌های صوتی، گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کردند که گزارش‌ها نشان می‌دهد حداقل 30 فلسطینی‌ در این حملات زخمی شدند.

شاهدان عینی گزارش دادند در مقابل حضور گسترده و بی‌سابقه نیروهای رژیم صهیونیستی، جوانان مانند گذشته تنها با پرتاب سنگ به‌عنوان تنها سلاح خود به حملات آنها پاسخ دادند.

حملات نیروهای رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها در حالی صورت گرفت که گروه‌های تندروی یهودی با پخش اعلامیه‌هایی در خیابان‌های بیت‌المقدس، از فلسطینیان خواستند که این شهر را ترک کنند.

یهودیان تندرو در اعلامیه‌های خود مدعی شده بودند که بیت‌المقدس ملک ملت یهود بوده و سکونت در آن برای غیریهودیان ممنوع است. نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی همچنین از ورود اتوبوس‌های حامل نمازگزاران فلسطینی که از روستا‌ها، شهرها و شهرک‌های اراضی اشغالی 1948 برای برگزاری نماز در مسجدالاقصی به بیت‌المقدس آمده بودند، جلوگیری کردند.

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که پلیس رژیم صهیونیستی حداقل 15 جوان فلسطینی را بازداشت کرده است. بیش از 5 روز متوالی است که نظامیان رژیم صهیونیستی با بستن درهای مسجدالاقصی روی مسلمانان، مانع از ورود فلسطینی‌های زیر 50‌سال به مسجدالاقصی می‌شوند.

از روز جمعه و به‌دنبال اعلام طرح رژیم صهیونیستی برای توسعه شهرک‌سازی‌‌های خود در قدس، تنش‌ها بین مسلمانان و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی افزایش یافت که همچنان ادامه دارد.

نیروهای رژیم صهیونیستی همچنان با پیش‌بینی گسترده‌تر شدن اعتراض‌های فلسطینی‌ها برای جلوگیری از عملیات غیرقابل پیش‌بینی و متشنج‌تر شدن اوضاع، در حالت آماده‌باش کامل هستند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) 25اسفند تاکید کرد که اقدام رژیم اشغالگر قدس در افتتاح کنیسه‌الخراب در نزدیکی مسجدالاقصی، مقدمه‌ای برای بنیان گذاشتن سنگ بنای معبد موهوم «هیکل سلیمان» است و این اقدامات به منزله سرقت آثار اسلامی و جنایتی علیه شهر اشغالی قدس و مسجدالاقصی به حساب می‌آید.

این جنبش در بیانیه خود با اعلام25اسفند به‌عنوان روز خشم و بسیج عمومی از ملت فلسطین در سراسر اراضی فلسطین و دیگر ملت‌های عربی و اسلامی خواست که اقدامات جدی و مثبتی را در حمایت از قدس و مسجدالاقصی داشته باشند.

عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی حماس هم اقدام اشغالگران صهیونیست برای ساخت کنیسه‌الخراب نزدیک مسجدالاقصی را اعلام جنگ، تهدید مسجدالاقصی و تلاشی دیگر برای یهودی‌سازی قدس دانست.

وی نسبت به پیامدهای این اقدام تجاوزکارانه علیه قدس و مسجدالاقصی به رژیم صهیونیستی هشدار داد و گفت: مسجدالاقصی برای ما و امت عربی و اسلامی یک خط قرمز به حساب می‌آید و اقدام اشغالگران صهیونیست در تجاوز از این خط، آتشفشان غضب اسلامی را بر خواهد انگیخت.

این در حالی است که25اسفند آمریکا به‌دنبال افزایش اختلاف‌های میان تل‌آویو و واشنگتن سفر جورج میچل، فرستاده رئیس‌جمهوری آمریکا به اراضی اشغالی را لغو کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که جابه‌جایی تاریخ سفر میچل به‌علت حاد شدن اختلاف رژیم صهیونیستی با دولت آمریکا و مقامات فلسطین درخصوص شهرک‌سازی‌‌های جدید در بیت‌المقدس بوده است.

این در حالی است که آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که انتظار جامعه جهانی برای متوقف کردن شهرک‌سازی‌های این رژیم بدون دلیل است.
دولت آمریکا اعلام کرده است که در انتظار پاسخ رسمی رژیم صهیونیستی به درخواستش درباره لغو برنامه ساخت 1600 واحد مسکونی در بیت‌المقدس شرقی است.

این در حالی است که دیروز بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به صراحت تاکید کرد که شهرک‌سازی‌ها در شرق بیت‌المقدس ادامه می‌یابد. این سخنان تنش میان تل‌آویو و واشنگتن را افزایش خواهد داد.

کد خبر 103602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز