گروه سیاسی: روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز با اشاره به ناتوانی آمریکا در اقدام نظامی علیه ایران به مقام‌های این کشور توصیه کرد که حتی به فکر حمله به ایران هم نباشند.

به گزارش مهر، مایکل ای. اوهانلون و بروس ریدل  درمقاله‌ای که در روزنامه فایننشال تایمز منتشر شد، 2 جنگ آمریکا در خاورمیانه را برای این کشور کافی دانستند و نسبت به آغاز هر جنگ دیگری در منطقه هشدار دادند.

به اعتقاد این دو کارشناس مسائل سیاسی، جنگ عراق و افغانستان 2 جنگ بدنام‌کننده و زیانبار برای آمریکا بوده و هنوز پایان نیافته‌اند، از این‌رو درگیر شدن واشنگتن در جنگ دیگری علیه ایران نه تنها نمی‌تواند برنامه هسته‌ای این کشور را متوقف کند بلکه بیش از پیش وجهه آمریکا را تخریب کرده و هزینه‌های سنگینی را به این کشور تحمیل می‌کند.

آنها همچنین به مقام‌های کاخ سفید توصیه می‌کنند که گزینه نظامی را از بین گزینه‌های خود حذف کنند و به فکر راهکارهای دیگر باشند. بر این اساس هر چند تحمل یک ایران هسته‌ای برای واشنگتن دشوار خواهد بود اما این مسئله بسیار بهتر و کم هزینه‌تر از به راه انداختن جنگ علیه تهران است.

در همین ارتباط، اوهانلون کارشناس سیاست خارجی و رئیس بخش مطالعات خاورمیانه مؤسسه تحقیقاتی بروکینگز واشنگتن،  مقام‌های آمریکا را فاقد توان اقدام نظامی علیه ایران می‌داند.

وی در مقاله دیگری که در سایت این مؤسسه منتشر کرده با اشاره به‌وجود پدیده حمله نظامی در سیاست خارجی ایالات متحده، حمله به ایران را خارج از توان دولت‌های پیشین و کنونی این کشور می‌داند و توصیه می‌کند که مقام‌های کاخ سفید برای ترغیب ایران در مورد برنامه هسته‌ای‌اش از راه‌حل دیپلماسی و گفت‌وگو استفاده کنند.

اوهانلون در تشریح این مسئله می‌افزاید: آمریکا برای حمله فاقد اعتبار لازم است، این کشور در حال حاضر درگیر 2 جنگ نفسگیر در منطقه بوده و درصورت آغاز جنگی دیگر، موقعیت خود در عراق و افغانستان را از دست داده و نیز به راحتی از طریق این دو منطقه قابل انتقام‌گیری است.

وی همچنین معتقد است که آمریکا هرگز توان نابودی تاسیسات هسته‌ای و متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ایران را ندارد؛ چراکه حتی یک عملیات نظامی نیز نمی‌تواند از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری کند.

کد خبر 103466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز