یکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجله‌ Forbes کارلوس سلیم، صاحب شرکت خدمات مخابراتی مکزیک را ثروتمندترین مرد دنیا خواند

اما در عین حال بسیاری از منتقدان او را مسئول اقتصاد بیمار مکزیک می‌دانند.

برای اولین بار، ثروتمندترین مرد دنیا یک مکزیکی است. کارلوس سلیم که ثروتش به ۴ / ۵۳ میلیارد می‌رسد، اولین  غیرآمریکایی در لیست پولدارهای دنیا طی ۱۶ سال اخیر است. در حالی که تعداد زیاد میلیاردرهای آسیایی دراین لیست نشانگر رونق اقتصادی کشورهای آنان است، ثروت سلیم به عنوان نشانه‌ رشد نادرست اقتصاد کشورش محسوب می‌شود. 

آرتورو الیاس ایوب، سخنگو و داماد سلیم گفت: «ما خوشحال هستیم که او بهترین تاجر دنیا محسوب می‌شود». علاوه براین، او اعلام کرد که انتخاب سلیم به عنوان ثروتمندترین مرد دنیا نشانه‌ اعتماد به کشور مکزیک است. 

 "مانعی برای پیشرفت اقتصادی مکزیک"

اما بسیاری از منتقدان این مسئله را این‌طور نمی‌نگرند. یکی از منتقدان سخت سلیم، کارشناس سیاسی، جورج گریسون است که می‌گوید: «سیلم یکی از "گربه‌های چاغ" پرشماری است که با کنترل انحصاری، مانع پیشرفت اقتصادی مکزیک می‌شوند». او می‌افزاید :«اقتصاد مکزیک خیلی ضعیف است و قدرت رقابتی خود را در مقابل کشورهای دیگر از دست داده است، آن هم به خاطر افرادی مثل سلیم». 

این مشخص است که سلیم ۷۰ ساله که فرزند مهاجران لبنانی است، استعداد کسب و کار نیرومندی دارد. او اولین میلیون خود را در سن ۱۸ سالگی به دست آورد. سلیم با شامه تیز برای تجارت و معامله، شرکت‌های کم ارزش را کشف و در آنها سرمایه گذاری کرد. او در سال ۱۹۹۰ توانست وارد لیست پولدارترین افراد دنیا شود، زیرا در این سال شرکت دولتی «تلمکس»  را که در زمینه‌ مخابرات بی‌رقیب بود، خرید. اما این که سلیم توانست پول زیادی به دست آورد، به دلیل روابط خوبش با افراد با نفوذ و مهم نیز هست. رئیس جمهور قبلی مکزیک، کارلوس سالینا، یکی از دوستان خوب سلیم است. 

به گزارش دویچه‌وله، بزرگ‌ترین شرکت موبایل آمریکای لاتین، "آمریکا موویل" به دلیل فقدان بازار رقابتی در مکزیک، سود زیادی می‌کند. در سال ۲۰۰۹ سهام این شرکت ۵۶ ٪ افزایش یافت و به این صورت ثروت سلیم هر ساعت به میزان ۲ میلیون بیشتر شد. 

فرآورده‌ها و خدمات کشور مکزیک در دست سلیم

بیل گیتس که تا به حال نفر اول در لیست ثروتمندترین افراد دنیا بود، حداقل یک نوآوری تکنولوژیکی به دنیا عرضه کرد، اما در مقابل، سلیم سیاست سرمایه‌گذاری انحصاری را تکمیل کرد. روزی نمی‌گذرد که مکزیکی‌ها چه در رستوران، چه در بیمارستان یا حتی به هنگام پرداخت عوارض راه از خدمات و فرآورده‌های سلیم استفاده نکنند. 

سلیم در گذشته این اتهام را رد کرده که اقتصاد مکزیک را به خطر می‌اندازد. اما ارقام مربوط به اقتصاد کشور مکزیک چیز دیگری را نشان می‌دهد. اقتصاد این کشور در سال گذشته حدود ۶ درصد کاهش یافته است. محبوبیت این کشور نیز نزد سرمایه‌گذاران خارجی همواره کاهش می‌یابد. یک دلیل بزرگ این اقتصاد بیمار، کمبود بازار رقابتی به شمار می‌رود. در سال‌های گذشته تعداد افراد فقیر در مکزیک به طور چشمگیری افزایش یافته است.

کد خبر 103431

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز