همشهری آنلاین: وزیر کشور از الکترونیک شدن گذرنامه‌های عادی تا نیمه سال آینده خبر داد و گفت:

در گذرنامه های الکترونیکی، تراشه‌ای تعبیه شده است که اطلاعات مورد نظر به صورت رمز و کد، روی آن قرار می‌گیرد. 

به گزارش واحد مرکزی خبر، مصطفی محمدنجار پس از جلسه ستاد امور گذرنامه در مصاحبه با خبرنگاران صدا و سیما، با اشاره به مصوبات این ستاد افزود: طبق مصوبه ستاد امور گذرنامه،‌ از این به بعد گذرنامه‌ها در جمهوری اسلامی ایران به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و گذرنامه های الکترونیکی به مرور جایگزین گذرنامه‌های عادی خواهد شد.

وی با اشاره به قابلیت‌های بسیار خوب گذرنامه های الکترونیکی گفت: کارهای مطالعاتی این نوع از گذرنامه‌ها از سال 85 آغاز و در سال 86، زیرساخت‌های آن انجام و در سال 87 حدود هشت هزار و 700 گذرنامه الکترونیکی به صورت آزمایشی صادر شد و فرودگاه‌های امام خمینی (ره) و مهرآباد تهران برای این گذرنامه‌ها تجهیز شده‌اند.

وزیر کشور با اشاره به بررسی جامع صدور گذرنامه‌های الکترونیکی و احصای موفقیت‌های آن افزود: گذرنامه‌های الکترونیکی، امکان جعل را بسیار کاهش می‌دهد و ضریب امنیتی را در مرزهای ورودی کشور بالا می‌برد.

وی صدور گذرنامه های الکترونیکی را عاملی بازدارنده برای جرایم سازمان یافته به خصوص قاچاق انسان و کودک برشمرد و گفت: بودجه مورد نظر صدور این نوع گذرنامه ها به تصویب رسیده و تمهیدات لازم آن هم ابلاغ شده است تا در نیروی انتظامی و بخش های مورد نظر انجام شود.

وزیر کشور اضافه کرد: قرار شد نیروی انتظامی زیرساخت‌های مربوط به صدور گذرنامه‌های الکترونیکی را فراهم کند.

محمدنجار با اشاره به دومین مصوبه ستاد امور گذرنامه گفت: طبق این مصوبه، مقرر شد نیروی انتظامی و دستگاه های مورد نظر تجهیزات و وسایل این موضوع را فراهم کنند و پس از پرداخت بودجه، آمادگی داشته باشند که تا پایان سال آینده، طرح صدور گذرنامه های بیومتریک را هم به منظور اتخاذ تصمیم جدید به ستاد امور گذرنامه ارائه کنند.

وی افزود: بر اساس این مصوبه، اطلاعات بیومتریک نیز بر روی گذرنامه های الکترونیکی قرار خواهد گرفت.

وزیر کشور اطلاعات بیومتریک را انسانی و شامل عنبیه چشم، قرنیه چشم، اثر انگشت، صدای انسان، کف دست و سایر اطلاعات انسانی بر شمرد و گفت: تا نیمه سال آینده، باید ترتیبی داده شود که همه گذرنامه ها به الکترونیکی تبدیل شود و پایان سال آینده هم مرحله آغاز کار بیومتریک کردن گذرنامه های الکترونیکی خواهد بود.

محمدنجار افزود: به تدریج به افرادی که برای دریافت گذرنامه جدید یا تعویض آن به اداره گذرنامه مراجعه می کنند، گذرنامه الکترونیکی داده می‌شود.

کد خبر 102442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز