گروه بورس: در حالی که خبر می‌رسد عرضه سهام شرکت مس و فولاد مبارکه به دلیل برخی موانع به تعویق افتاده، سازمان خصوصی‌سازی، سهام هپکو را به عنوان نخستین شرکت دولتی در بورس عرضه می‌کند.

عرضه 61 درصد سهام هپکو در قالب سیاست‌های راهبردی اصل 46 صورت می‌پذیرد.
در حالی که فعالان بازار از ماه گذشته در انتظار عرضه سهام شرکت صنایع مس ایران و فولاد مبارکه بودند عرضه سهام این دو شرکت بنابه دلایلی از جمله اعلام نشدن افزایش سرمایه صورت گرفته و طرح‌های توسعه به سازمان بورس در آخرین دقایق انجام نشد.براساس اعلام رسمی سازمان بورس 22 آذرماه سهام سه شرکت زیر مجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تالار بورس عرضه خواهد شد.در مهم‌ترین عرضه، 61درصد سهام شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و به قیمت پایه یک هزار و 603 ریال در بورس عرضه می‌شود. در دیگر واگذاری سهام شرکت‌های موتورسازان تراکتورسازی و ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی ایران عرضه می‌شوند.
براساس این گزارش، در این واگذاری 67درصد از سهام ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی ایران به قیمت پایه 3هزار و 881 ریال و 34درصد از سهام موتورسازان تراکتورسازی ایران به قیمت پایه هر سهم 3هزار و  137 ریال 22 آذر ماه به بخش خصوصی واگذار می شوند. ضمن این که روز گذشته 700 هزار سهم شرکت سیمان اردبیل و آهک آذرشهر معادل یک درصد از سهام این شرکت به قیمت پایه 23هزار و  500 ریال در بورس عرضه شد. این واگذاری‌ها براساس مصوبه هیأت وزیران و برپایه آیین‌نامه اجرایی برقراری نظام اقساطی فروش سهام انجام می شود.
بر مبنای این مصوبه فروش سهام شرکت‌ها به صورت نقد و اقساط و در موردی که با توجه به شرایط بازار به صورت نقد امکان‌پذیر نباشد، به پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی و تصویب هیأت عالی واگذاری انجام خواهد شد.بهای معامله در فروش اقساطی عبارت است از رقمی که حسب مورد در بورس اوراق بهادار تهران نهایی می‌شود و یا رقم حداکثری که متقاضیان در مزایده پیشنهاد می‌کنند، به اضافه فروش اقساطی سیستم بانکی در بخش مربوط نسبت به مبلغی که به صورت اقساطی دریافت خواهد شد که منظور از بخش مربوط بخش صنعت و معدن است.
در فروش اقساطی سهام، بخشی از بهای معامله به صورت نقدی دریافت می‌شود و مابقی به اضافه سود اقساطی حداکثر ظرف 5 سال و در اقساط مساوی وصول خواهد شد. میزان بخش نقدی معامله و حداکثر زمان پرداخت اقساط بنابه پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی و با تصویب هیات‌عالی واگذاری خواهد بود.
در صورتی که پرداخت تمام یا قسمتی از بخش نقدی معامله توسط خریدار بنا به دلایل موجه به تأیید هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی بعد از مهلت تعیین شده برسد، سود فروش اقساطی برای مدت مازاد فوق محاسبه و از خریدار دریافت می‌شود، مگر آن که هیأت عالی واگذاری با عدم احتساب سود فروش اقساطی یادشده موافقت کند.بر همین اساس 61درصد از سهام شرکت هپکو از طرف کارگزاری بانک ملی به صورت  نقد و اقساط و با رعایت مفاد آیین‌نامه نظام اقساطی فروش سهام مصوبه هیأت وزیران به فروش خواهد رسید.
چنانچه قیمت در آخرین روز قبل از عرضه سهام از قیمت مبنای ارزش پایه تعیین شده بیشتر باشد آن قیمت مبنای ارزش پایه قرار می‌گیرد.
کد خبر 10221

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز