گروه اجتماعی: رشد بودجه در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی در لایحه بودجه ارائه شده به مجلس صوری است

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بررسی لایحه بودجه سال آینده اعلام کرد که اعتبارات مربوط به کمک به صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح (30488)، پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان (30442)، هزینه‌های مربوط به بازنشستگان دولت (30479) و خدمات رفاهی بازنشستگان (304343) به‌طور متوسط بیش از 100 درصد افزایش داشته و سهم مؤثری در رشد صوری بودجه این فصل دارد.

پژوهشگران دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز در گزارش خود آورده‌اند:اعتبارات فصل رفاه و تأمین اجتماعی در مقایسه با بودجه مصوب و ابلاغی سال 1388 به‌ترتیب حدود 55 و 59 درصد افزایش نشان می‌دهد،

اما بخش عمده افزایش بودجه این فصل ناشی از کسری اعتبار (واقعی نبودن بودجه) سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای در سال 1388 است که از محل ردیف‌های متفرقه و موقت تأمین شده بود و در لایحه بودجه سال 1388 به‌صورت افزایش در اعتبارات مربوط به بازنشستگان خود را نشان داده است.

آنها در بخش دیگری از گزارش خود با انتقاد از رشد 20 تا 25 درصدی اعتبار سازمان بیمه خدمات درمانی تأکید کرده‌اند که با توجه به کسری اعتبار سازمان بیمه خدمات درمانی در سال 1388، این افزایش واقعی به‌نظر نمی‌رسد و به احتمال زیاد جبران‌کننده تورم سال آینده، افزایش هزینه‌های پزشکی و افزایش جمعیت بیمه شده نخواهد بود.

بودجه حمایتی توانمند‌سازی‌

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اعتبارات حوزه حمایتی و توانمندسازی افزایش بسیار اندکی نسبت به بودجه مصوب و ابلاغی به‌ترتیب حدود 4 و 11درصد داشته و این درحالی است که به‌دلیل عدم‌اجرای بند «ل» ماده 97 قانون برنامه چهارم توسعه در سال‌های اخیر، کمک‌های قابل پرداخت به جامعه زیر پوشش نهادهای حمایتی کمتر از نصف حداقل تعیین شده در قانون (حدود 17 درصد نسبت به حداقل دستمزد کارگران) است و علاوه بر این، جمعیت نیازمند در نوبت حمایت نیز طی 2سال گذشته رو به افزایش بوده است.

بنابراین، با توجه به پیش‌بینی افزایش تورم و افزایش جمعیت در معرض فقر پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، به‌نظر می‌رسد بودجه حوزه حمایتی و توانمندسازی نیازمند توجه بیشتری است و در این مورد پیشنهاد می‌شود بند «ل» ماده 97 قانون برنامه چهارم توسعه برای سال 1388 تنفیذ شود.

بیمه‌ها نیازمند ردیف مستقل

یکی از خواسته‌های این کارشناسان ایجاد ردیف اعتبار مستقل برای بیمه‌هاست؛ چرا که آنان معتقدند وضعیت برنامه‌های بیمه اجتماعی رانندگان، بیمه اجتماعی کارگران باربر، بیمه اجتماعی خادمین ثابت مساجد،

بیمه قالیبافان و صنایع‌دستی کددار و همچنین بیمه کارگران ساختمانی و سهم دولت در حق بیمه این برنامه‌ها، در جداول اعتبارات بودجه سال 1389 مشخص نشده است. پیشنهاد می‌شود به‌دلیل ماهیت دائمی این بیمه‌ها، ردیف اعتباری آن به ردیف مستقل سازمان تأمین اجتماعی منتقل شود.

تمرکز اعتباری دستگاه‌ها

همچنین در این گزارش آمده است که در لایحه بودجه سال1389 ردیف‌های اعتباری تعدادی از دستگاه‌های حوزه رفاه و تأمین اجتماعی از حالت مستقل خارج شده و به‌صورت زیر متمرکز شده‌اند:

- سازمان بیمه خدمات درمانی (129109)، سازمان تأمین اجتماعی(132500)، صندوق بازنشستگی کشوری (104002)، سازمان بهزیستی کشور (131500) ذیل ردیف وزارت رفاه و تأمین اجتماعی (152000).

- کمیته امداد امام‌خمینی(ره) ذیل ردیف معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی (102500).
- سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح ذیل ردیف وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (11100).

با توجه به اینکه مطابق قوانین بودجه‌ای کشور، دستگاه‌های یادشده باید دارای ردیف بودجه‌ای مستقل باشند، پیشنهاد می‌شود ردیف مستقل بودجه‌ای این دستگاه‌ها در قانون بودجه سال 1389 نیز احیا شود.

بیمه روستائیان از وزارت بهداشت جدا شود

کارشناسان مرکز پژوهش‌ها معتقدند به‌منظور یکپارچگی منابع بیمه سلامت روستاییان، پیشنهاد می‌شود ردیف هزینه‌ای «برنامه خدمات سلامت روستاییان (30316)» از اعتبارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حذف و معادل رقم آن به «برنامه بیمه رایگان روستاییان و شهرهای زیر20 هزار نفر (30482)» افزوده شود.

کد خبر 102107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز