دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

سنندج - توفیق رفیعی- خبرنگار همشهری: رئیس سازمان جهاد‌کشاورزی استان کردستان می‌گوید:

دولت در نظر دارد برای حمایت گسترده و همه‌جانبه از صنعت، فناوری و تحقیقات محصول توت‌فرنگی، کانون توت فرنگی کاران کشور را با مرکزیت کردستان تشکیل دهد.

محمد‌ابراهیم حسن‌نژاد، هدف از راه‌اندازی این کانون را کمک به تسریع در صنعتی شدن این محصول عنوان کرد.بر پایه خبرهای منتشرشده، قرار است در این طرح کلان استانی، هزار نفر از مزرعه‌داران استان کردستان آموزش داده شوند و یکصد نفر در دوره‌های آموزشی کاردانی توت فرنگی آموزش ببینند.

همچنین پیش‌بینی شده است دانشگاه کردستان، دانشگاه جامع علمی - کاربردی و جهاد کشاورزی استان در آن نقش بسزایی داشته باشند و تحقیق درخصوص انواع جدید توت فرنگی و افزایش سطح کشت و تولید گلخانه‌ای این محصول استراتژیک منطقه را مدنظر قرار دهند.

پمپاژ آب از سطح به ا رتفاع و سطوح شیبدار منطقه برای توسعه کشت نیز جزو    برنامه‌هاست. همچنین، در جهت کاهش ضایعات توت‌فرنگی نیز تاسیس30 سردخانه در کنار مزارع از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای توسعه کشت و کاهش ضایعات توت‌فرنگی است.

کمیته راهبری این طرح در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و با حضور استاندار کردستان و نمایندگان دستگاه‌های مربوط برای هدایت کلی و نظارت بر روند فعالیت‌ها تشکیل خواهد شد و کمیته اجرایی طرح هم در استانداری کردستان با حضور نمایندگان دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، مراکز تولیدی و بخش خصوصی تشکیل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد‌کشاورزی کردستان امیدوار است با  اجرای این طرح کلان، ارتباط دانشگاه و صنعت در زمینه صنعتی شدن محصول توت فرنگی بیشتر شود.

بر اساس  طرح در دست تهیه،  رئیس و دبیرخانه دائمی کانون در کردستان مستقر خواهد بود و تصمیمات آن در تمام کشور قابلیت اجرایی دارد، ضمن اینکه با راه‌اندازی آن، تمامی تشکل‌ها و توت‌فرنگی‌کاران کشور حمایت  می‌شوند.

حدود 2 هزار و 500 هکتار از اراضی کردستان زیرکشت محصول توت فرنگی است و بیش از 30 هزار تن توت فرنگی از این مزارع برداشت می‌شود.

کد خبر 102094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز