سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: با گذشت بیش از یکسال از اجرای سامانه کد رهگیری در معاملات مسکن، شهروندان از نحوه اجرای این سامانه و پرداخت مبالغ کلان برای دریافت این کد گلایه‌مند هستند

به گزارش همشهری، این سامانه توانسته با شفاف‌سازی اطلاعات معاملات املاک و مستغلات کشور خدمات مناسبی برای جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن ارائه دهد.

مهم‌ترین مزیت سامانه کد رهگیری، جلوگیری از کلاهبرداری در فروش یک ملک به چند مشتری است. چنانچه در سامانه کد رهگیری فردی بخواهد یک ملک را به چندین نفر بفروشد، تخلف بلافاصله قابل رویت است و از انجام آن جلوگیری خواهد شد. مزیت دیگر این سامانه، جلوگیری از معاملات صوری مسکن به‌منظور افزایش مصنوعی قیمت‌هاست.

شهروندان از اینکه بعضی بنگاه‌های املاک ارائه کد رهگیری برای معاملات مسکن را منوط به دریافت وجه کرده‌اند، گلایه‌مندند. این در حالی است که مسئولان تصریح دارند که ارائه کد رهگیری برای معاملات مسکن کاملا رایگان است و هیچ بنگاهی حق دریافت وجه بابت ارائه کد رهگیری از مشتریان را ندارد.

محمدرضا اعوانی، مدیر طرح ملی سامانه هوشمند املاک و مستغلات کشور، در این باره گفت: هم‌اکنون 327 اتحادیه مشاوران املاک در سراسر کشور زیرمجموعه طرح کد رهگیری قرار دارند و معاملات مسکن در این طرح به خوبی ساماندهی شده است.

وی افزود: در یکسالی که از اجرای سامانه کد رهگیری می‌گذرد با شفاف‌سازی اطلاعات معاملات املاک و مستغلات، هم از سوداگری و افزایش مصنوعی قیمت‌ها در بازار مسکن جلوگیری شده و هم کلاهبرداری در بازار کاهش یافته است.

وی درباره اقدام بعضی بنگاه‌ها در اخذ وجه بابت اعطای کد رهگیری هم گفت: در یکسال اخیر که با چنین موضوعی برخورد نداشته‌ایم اما از همه شهروندانی که با چنین بنگاه‌هایی مواجه می‌شوند درخواست می‌کنیم موضوع را به اتحادیه مشاوران املاک اطلاع دهند تا فورا با این بنگاه‌ها برخورد شود.

همچنین مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز درباره این موضوع اظهار داشت: هیچ بنگاهی حق ندارد بابت ارائه کد رهگیری، وجهی از مشتریان دریافت کند و مشتریان درصورت برخورد با چنین بنگاه‌هایی یا به اتحادیه (20-77639901) و یا به سازمان تعزیرات حکومتی (124) خبر دهند تا فورا با متخلفان برخورد شود.

خسروی البته با تاکید بر اینکه طی یکسالی که از اجرای کد رهگیری می‌گذرد چنین موضوعی بروز نکرده است، اظهار داشت: فکر می‌کنم این موضوع بیشتر از ناحیه افرادی مطرح می‌شود که از اجرای سامانه کد رهگیری ناراضی هستند.

وی افزود: تعدادی از سرمایه‌داران که در گذشته با معاملات صوری موجب افزایش مصنوعی قیمت‌ها می‌شدند اکنون به‌دنبال ثبات قیمت‌ها، در پی ناقص نشان دادن کد رهگیری هستند و به چنین مباحثی دامن می‌زنند.

وی همچنین به برخی اقدامات مشابه این افراد طی ماه‌های اخیر اشاره کرد که بررسی‌ها از غیرواقعی بودن این اقدامات حکایت دارد. وی همچنین تصریح کرد: وجهی که بنگاه‌ها بابت کمیسیون معاملات می‌گیرند از کد رهگیری جداست و نباید این دو موضوع را با هم مختلط کرد.

ادامه کسادی معاملات مسکن

محمدرضا اعوانی، مدیر طرح ملی سامانه هوشمند املاک و مستغلات کشور از عدم‌تغییر در وضعیت معاملات مسکن در کشور خبر داد. اعوانی گفت: طبق آخرین بررسی‌ها در سامانه کد رهگیری، معاملات صورت گرفته مسکن در ماه جاری نسبت به ماه قبل تغییری نشان نمی‌دهد و همچنان رکود در بازار مسکن در سطح کشور ادامه دارد.

مصطفی‌قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک همچنین هرگونه افزایش قیمت فروش یا اجاره مسکن را تکذیب کرد.

کد خبر 101705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز