چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون امور گمرکی گمرک از موافقت ایران و ترکیه برای ایجاد مرز جدید گمرکی در منطقه بورالان خبر داد که در فاصله 60 کیلومتری از ایغ دیر و 50 کیلومتری مرز بازرگان قرار دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدرضا نادری با بیان اینکه این پیشنهاد را طرف ترک مطرح کرده است، افزود: قرار است هیئتی از ایران در این منطقه حضور یابد و نظر خود را ارائه دهد.

نادری گفت: همچنین موافقت شده است امکان جابجایی کالا در مرز سرو در ایران و  اسن دره در ترکیه با رویه تیر TIR  مجاز شود.

در رویه تیر ، کالا فقط در مبدا کنترل می شود و مرز اسن دره آمادگی پذیرش کالاهای صادراتی ایرانی را که با رویه تیر حمل می شود ، خواهد داشت.

نادری از توافق برای ورود زائران از مرز اسن دره به سرو هم خبر داد.

معاون امور گمرکی گمرک ایران ، به ایجاد مرز رسمی در ناحیه کاپی کوی (مقابل مرز رازی در ایران) از سوی مسئولان ترکیه ای اشاره کرد و اظهار داشت : براین اساس علاوه بر محور ریلی، در محور جاده ای نیز تردد کالا و مسافر صورت خواهد گرفت که گمرک ایران ان را منوط به تایید کارگروه تعیین مبادی رسمی دانست.

وی از ایجاد درب مرزی مشترک میان ایران و ترکیه در گمرک بازرگان به عنوان یکی دیگر از موارد مطرح شده در دیدار اخیر با مقامات ترکیه یاد کرد و گفت: گمرک ایران آمادگی خود را در خصوص ایجاد درب مشترک مرزی به همتای ترکیه ای خود اعلام کرده و خواستار معرفی گروه کاری ترکیه در جلسه مزبور شده است.

به گفته نادری براساس طرح ایجاد درب مشترک مرزی، کالاهای صادراتی تنها توسط کارشناسان کشور صادرکننده بازرسی می شود و دیگر نیازی به بازرسی مجدد در کشور وارد کننده نخواهد بود که موجب افزایش چشمگیر سرعت و سلامت امور گمرکی می شود.

معاون گمرک ایران ، بررسی راه های توسعه همکاری اقتصادی استان های همجوار با استان آذربایجان غربی در استان های ایغ دیر و ان" ترکیه را یکی دیگر از مباحث بیان کرد.

نادری ، مدتی قبل به همراه هیئتی از مسئولان گمرک آذربایجان غربی به ترکیه سفر کرده بود.
 

کد خبر 101441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز