چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان می‌گویند مصرف نوشابه‌های قندی بیش از دوبار در هفته می‌تواند احتمال افزایش به سرطان لوزالمعده را افزایش می‌دهد

به گزارش روییترز، مطالعه‌ای برروی 60هزار نفر در سنگاپور نشان می دهد که افرادی که بیشتر به جای نوشابه‌های قندی آب میوه می‌نوشند کمتر در معرض این سرطان قرار می‌گیرند.

مارک پریرا از دانشگاه مینسوتا که این مطالعه را رهبری می‌کرده‌است می‌گوید شاید شکر عامل اصلی این امر باشد ولی افرادی که به طور مداوم نوشابه‌های قندی می‌نوشند به بیماری‌های دیگری نیز مبتلا می‌شوند.

وی می‌گوید: "میزان بالای شکر این نوشیدنی‌ها میزان انسلین را افزایش می‌دهد و همین امر می‌تواند سلول‌های سرطان لوزالمعده را افزایش دهد."

گفتنی‌است انسلین، هورمونی که به بدن در هضم شکر کمک می‌کند در لوزالمعده تولید می‌شود.

نتایج این مطالعه که در ژورنال سرطان شناسی، زیست‌نشانگرها و پیشگیری منتشر شده است، این تیم تحقیقاتی بر روی 60524 مرد و زن سنگاپوری-چینی برای 14 سال مطالعه انجام دادند.

در این بین 140 نفر مبتلا به سرطان لوزالمعده شده‌اند و آن‌ها که در هفته بیشتر از دو نوشابه قندی می‌نوشند 87 درصد بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان بودند. محققان معتقدند این نتایج قابل تعمیم به ساکنان کشورهای دیگر نیز هست.

دکتر پریرا می‌گوید : "سنگاپور یک کشور ثروتمند با سطح سلامت عالی است. در بین سنگاپوری‌ها خوردن و خرید کردن بخشی از تفریحات پرطرفدار است، به همین دلیل هم می‌توان این نتایج را به کشورها غربی تعمیم داد."

با این حال سوزان مین از مرکز سرطان ییل در دانشگاه ییل (Yale) می‌گوید: "با وجود اینکه یافته‌ها رابطه‌ای بین این دو عامل را نشان می‌دهد ولی نتایج بر اساس تعداد محدودی مورد حاصل شده‌است و نمی‌توان قطعیت آن را تأیید کرد. مصرف نوشابه‌ها در سنگاپور با مشکلات بهداشتی دیگر نظیر سیگار کشیدن و مصرف گوشت قرمز همراه بوده‌است که نمی‌توان آن را به طور دقیق کنترل کرد."

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که سرطان لوزالمعده با مصرف گوشت قرمز، مخصوصاً گوشت‌هایی که بسیار پخته و یا روی زغال کباب شده‌اند.

سرطان لوزالمعده یکی از کمیاب‌ترین و در عین حال کشنده ترین انواع سرطان است که در سراسر دنیا 230 هزار نفر به آن مبتلا هستند. تنها در آمریکا در یک سال گذشته بیش از 37 هزار نفر را مبتلا ساخته که از این تعداد بیش از 34 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

پزشکان معتقدند از این واقعیت که سلول‌های سرطانی گلوکز بیشتری نسبت به سلول‌های سالم مصرف می‌کنند می‌توان نتیحه گرفت که مصرف زیاد گلوکز می‌تواند باعث کمک به رشد سلول‌های سرطانی شود.

یک نوشابه 355 میلی‌لیتری غیر رژیمی به طور میانگین دارای 130 کالری انرژی است که تمام آن به دلیل وجود شکر است.

کد خبر 101311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز