همشهری آنلاین: دبیرعلمی کنگره دندانپزشکی ترمیمی هشدار داد: استفاده از نوشابه‌های گازدار و تنقلات حاوی مواد قندی و کربوهیدرات باعث پوسیدگی دندانها می‌شوند.

نوشابه گازدار

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نعمتی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد با بیان این مطلب اظهار داشت: یکی از مهمترین مسائلی که امروزه با آن مواجه هستیم، استفاده بی‌رویه نوجوانان و جوانان از نوشابه‌های گازدار و تنقلات حاوی مواد قندی است که در این سنین با توجه به افزایش فعالیت‌های بدنی تمایل به مصرف این مواد نیز افزایش یافته و باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری بر بدن و دندان‌ها می‌شود.

وی گفت: نوشابه‌های گازدار به دلیل وجود ترکیبات CO2 و تبدیل آن به اسید کربنیک باعث عدم جذب کلسیم مواد غذایی و در نتیجه ایجاد مشکلات اسکلتی و پوکی استخوان می‌شود و از طرفی حل شدن تدریجی مینای دندان و در نتیجه رنگ گرفتگی سطحی، ایجاد حساسیت، پوسیدگی‌های ریز روی مینای دندان را به دنبال دارد.

نعمتی وجود مواد قندی و کربوهیدراتها در انواع بیسکوییت‌ها، شکلات‌ها و سایر تنقلات که به صورت مکرر و به دفعات در طول روز مصرف می‌شوند را به عنوان عوامل مخرب دندانها برشمرد و افزود: ریزه‌خواری نادرست و استفاده بیش از حد از تنقلات قندی باعث ایجاد اسید و حل شدن مینای دندانها و شروع پوسیدگی به خصوص در نواحی بین دندانها می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تاکید کرد: بهترین جایگزینی برای تنقلات و نوشابه‌های گازدار، انواع مغزها و انواع دوغ می‌باشد که در گذشته جایگاه خوبی در سبد غذایی ما ایرانیان داشته است و نه تنها فاقد اثرات پوسیدگی دندانهاست بلکه باعث تامین کلسیم مورد نیاز بدن نیز می‌شود.

کد خبر 118131
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز