همشهری آنلاین: قطعات طلای کشف شده از کاخ هخامنشی بردک سیاه در یکی از بانک‌های استان بوشهر نگهداری می‌شود

یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب تصریح کرد: برخلاف ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر بی خبری از سرنوشت طلاهای کشف شده از این کاخ هخامنشی، این قطعات طلا از زمان کشف تا کنون نزد یکی از بانک‌های معتبر استان به امانت گذاشته   شده‌اند.

وی افزود: این طلاها تا زمانی که یک موزه معتبر با امکانات حفاظتی مناسب در استان افتتاح نشود نزد این بانک خواهند‌ماند و از این لحاظ هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

گروه کاوشگر در  اوایل دهه هشتاد در یکی از آخرین مراحل کاوش در این کاخ هخامنشی چهار قطعه سنگین طلا که وزن کل آنها به سه کیلو و 200 گرم می‌رسد کشف کرد که هنوز کاربرد دقیق سه قطعه از این طلاها مشخص نیست اما برخی بر این عقیده‌اند که ممکن است آنها روکش‌های زرین درهای چوبی تالار یا سنگ بنای کاخ باشند.

همچنین در میان این قطعات طلا، قطعه‌ای وجود دارد که می‌تواند قسمت بالای یک جام زرین هخامنشی باشد که زیر لبه آن خطی ساده حک شده است.
 
گفته می‌شود قطعات طلای هخامنشی کاخ بردک سیاه حالتی چین ‌خورده داشته و در کنار یکی از پایه ستون‌های تالار مرکزی این کاخ کشف شده‌اند. این قطعات منحصر به فرد طلا بعد از کشف به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوشهر تحویل داده شد.

کاخ بردک سیاه که به گفته کارشناسان کاخ زمستانی داریوش اول هخامنشی بوده است در نزدیکی خلیج فارس واقع شده و در سال 1354 در کاوش‌های باستان شناسانه گروهی از باستانشناسان کشور به سرپرستی احسان یغمایی از زیر خاک بیرون آورده شد.

این کاخ که تالار مرکزی آن مشابه کاخ آپادانا و دارای 36 ستون بوده یکی از بناهای مهم تاریخی استان بوشهر در 12 کیلومتری شمال شهر برازجان میان نخلستان‌های روستای درودگاه در محل تلاقی دو رودخانه شاپور و دالکی قرار گرفته است.

بقایای به جامانده از کاخ بردک سیاه که شامل پایه ستون‌ها و دیوار نگاره‌ای سیاه رنگ است 33 سال پس از سر برآوردن از دل خاک این روزها به دلیل عدم محافظت و سهل انگاری در حال نابودی تدریجی است.

این بنای هخامنشی پس از این همه مدت که از دل خاک بیرون آمده هیچگاه به اندازه‌ای که شایسته و درخور یک بنای معماری منحصر به فرد مربوط به بیش از دو هزار سال قبل باشد مورد توجه قرار نگرفته است.

در هفته‌های گذشته خبرگزاری مهر گزارشی تشریحی تصویری از وضعیت نگران کننده در رابطه با عدم محافظت از کاخ بردک سیاه برازجان منتشر کرد که بازتاب فراوانی در رسانه‌ها داشت. در همین حال نیز یکی از رسانه‌ها با استفاده از اطلاعات این گزارش خبری درج کرد که در آن ادعا شده بود از سرنوشت طلاهای کشف شده در این کاخ اطلاعی در دست نیست.

مهر آماده درج هر گونه توضیحات مراجع مسئول در این زمینه است.

کد خبر 98763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز