دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

بازدیدکنندگانی که در روزهای اخیر به معبد باستانی آناهیتا رفته بودند در جای‌جای این معبد به‌ویژه در راس و تاج آن، شاهد ساخت پایه‌های بتنی عمیق جهت احداث بنایی نامشخص بودند که هنوز بتن آن خشک نشده است.

به گزارش مهر، کنار این پایه‌های بتنی مصالح ساختمانی فراوانی شامل ستون‌های آهنی، مصالح برای سقف بنا و تیرآهن‌های مختلف وجود داشت که این نشان از ساخت و‌سازی‌ گسترده بر پیکره معبد باستانی آناهیتا دارد.

به گفته یک کارشناس، یکی از موانع ثبت این اثر در فهرست جهانی یونسکو کامل نشدن پژوهش در مورد سابقه بنا و قطعی نشدن نظریه‌های مربوط به سابقه تاریخی آن است، البته نه تنها سال‌هاست فعالیت‌ پژوهشی در این منطقه متوقف شده، بلکه اقدامات لازم برای حفظ و نگهداری آثار به‌دست آمده و آماده‌سازی محوطه تاریخی معبد نیز برای این مهم انجام نمی‌شود.

این گزارش می‌‌افزاید: خبرنگار مهر در کرمانشاه در تماس تلفنی با مسئول میراث فرهنگی شهرستان کنگاور خواهان ارائه توضیحات در این زمینه شد که زین‌الدینی در پاسخ به مهر گفت: بنا به دستور مسئولان بالاتر امکان هر گونه مصاحبه در این زمینه وجود ندارد و توضیحات بیشتر را می‌توانید از مسئولان و روابط عمومی سازمان دریافت کنید.

معبد آناهیتا که دومین بنای سنگی ایران پس از تخت جمشید است در شهر کنگاور از شهرستان‌های استان کرمانشاه و روی تپه‌ای با ارتفاع ۳۲ متر و در ابعاد ۲۰۹ متر در ۲۲۴ متر ساخته شده است.

ارتفاع ستون‌های این بنا نسبت به قطر آنها 3 به یک است و این باعث شده در میان تمامی معابد دنیا بی‌نظیر و منحصر به فرد باشد.

کد خبر 99753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز