پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

ندا انتظامی: بعد از شکست دشمنان، مردی با لباس و نقاب مشکی یک «زد» بزرگ که اول نام خودش است با شمشیر روی دیوار می‌کشد

با یک سوت بلند اسب سیاه دوست‌داشتنی‌اش را صدا می‌کند و در دل سیاه شب ناپدید می‌شود. این علامت زورو است. قهرمانی که در دفاع از مظلومان با ظالمان می‌جنگد. از این شخصیت معروف بارها کارتون، فیلم و مجموعه تلویزیونی ساخته شده‌است و هنوز هم این روند ادامه دارد.

 این شخصیت افسانه‌ای کسی نیست جز نجیب زاده ای به اسم دون دیه گو. او که از ظلم و زورگویی حاکمان در کشورش به تنگ آمده‌است، تصمیم جدیدی می‌گیرد؛ خلق یک شخصیت ناشناس. او شخصیت جدیدی برای خود خلق می‌کند و در این قالب به جنگ زورگویان می‌رود. او صبح‌ها یک نجیب‌زاده پولدار است اما شب‌ها زورو. تورنادو، اسب سیاهش و برناردو، خدمتکار باوفایش همراهان زورو هستند که با این قهرمان شمشیربازی به جنگ زورگویان می‌روند.

اصل و ریشه زورو

سال 1919 بود که یک نویسنده امریکایی به اسم  جانستون مک کالی  این شخصیت را خلق کرد. اگر معنای این اسم را در زبان اسپانیایی جست‌‌وجو کنید به« روباه» می رسید. به هرحال دون دیه‌گو با لباس و ماسک سیاه شبیه روباه می‌شود، خصوصاً این‌که او شب‌ها به جنگ می‌رود.

جانستون مک کالی 75 رمان و داستان کوتاه درباره این قهرمان سیاه‌پوش نوشت . جذابیت این کار به حدی بود که  پای زورو به سینما هم باز شد. داگلاس فربنکس اولین ستاره سینما بود که این نقش را بازی کرد. البته در سال 1920 سینما صامت بود و زورو بدون گفتن دیالوگی فقط شمشیر زد.

از آن روزگار که حدود 90 سال می‌گذرد هنوز که هنوز است اسطوره زورو برای هنرمندان و مردم جذاب است  و هنوز که هنوز است زورو به تصویر در می‌آید.  تایرون  پاور، آلن دلون، آنتونیو باندراس بازیگرانی هستند که شنل زورو را به تن کرده‌اند و چشم‌بند سیاه را به چشم زده‌اند و در قالب این شخصیت افسانه‌ای فرو رفته‌اند.

شخصیت کارتونی«ال زورو»

رمانی برای زورو

وقتی به ایزابل آلنده نوشتن کتابی درباره این شخصیت افسانه‌ای پیشنهاد شد، این پیشنهاد را رد کرد. اما وقتی مجددا به او نوشتن این کتاب پیشنهاد شد. او با تردید نوشتن این کتاب را پذیرفت و در نهایت او عاشق این شخصیت افسانه‌ای شد به‌طوری که در مصاحبه‌ای که به مناسبت انتشار کتابش با او شده‌بود گفت:«من عاشق زورو هستم. خیلی دوست دارم جای او باشم. او آدمی رومانتیک و ورزشکار است و برای برقراری عدالت می‌جنگد.»

اما این تنها تاثیر این شخصیت افسانه‌ای بر روی نویسنده روشنفکر آمریکا جنوبی نبود. او 4 ماه از عمرش را صرف یادگیری شمشیربازی کرد تا بتواند زندگی این قهرمان شمشیربازی را روایت کند. و تمام خانه‌اش را عکس و طرح‌های زورو پر کرد. او شیفته این شخصیت شده‌بود.
این کتاب در ایران ترجمه شده‌است و زندگی کودکی و ریشه‌های تاریخی- فرهنگی این شخصیت به خوبی نوشته ‌شده‌است.

افسانه‌ای که ادامه دارد

این قصه قدیمی بیش از 19 بار به صورت فیلم و سریال و کارتون در‌آمده‌است. اما شاید محبوب‌ترین کاری که از این شخصیت ساخته‌شده‌است، کاری است که در سال 1957 در والت دیرنی ساخته‌شد و گای ویلیامز بازیگر این نقش بود. مجموعه تلویزیونی سیاه و سفیدی که بارها از تلویزیون ایران پخش شد.

اما جمعه‌ها گروه کودک و نوجوان شبکه اول سیما کارتونی در باره این قهرمان شمشیر زن پخش می‌کند. اگر منتظر این هستید که زورو با یک سوت اسب سیاهش را صدا ‌کند و با شمشیر به سراغ دشمنان برود اشتباه کرده‌اید. در این کارتون زورو یک جوان امروزی است که ماشین تمام اتوماتیک‌اش او را از مهلکه دشمنان نجات می‌دهد و شمشیر لیزری است که حرف «Z» را روی دیوار و لباس‌ها حک می‌کند. چه باید کرد این روزها اسطوره‌ها تغییر شکل داده‌اند.

کد خبر 98757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز