همشهری‌آنلاین: چند روز بعد از اعلام اجرای قطعه«صلح و دوستی» توسط ارکستر سمفونیک تهران دراروپا، یک عضو شورای عالی این ارکستر به انتخاب این قطعه برای اجرا انتقاد کرد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، دکتر مصطفی کمال‌پورتراب در ضمن این انتقاد گفت: با اجرای سمفونی صلح و دوستی مخالفم چرا که این اثر از نظر کارشناسی مورد تائید من نیست منتها وقتی مسئولان برخلاف نظر کارشناسی تصمیم به اجرای اثری دارند مسئولیت را به نوعی از ما سلب می کنند.

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که منوچهر صهبایی،رهبر ارکستر سمفونیک  تهران پیش از این در گفت وگویی با مهر از اصلاحات و تغییراتی در ساختار این قطعه خبر داده بود.
به گفته صهبایی این سمفونی سال گذشته به آهنگسازی مجید انتظامی و رهبری ایشان به روی صحنه رفت وامسال با کمی تغییرات در رپرتوار و اضافه کردن گروه کر دفتر موسیقی وزارت ارشاد که در مجموع 130 نوازنده به همراه گروه کر هستند اجرا خواهد شد.

 پورتراب یکی از دلایل مخالفت خود با اجرای این اثر را اینگونه توصیف کردو گفت: عرضه و اجرای آثار هنرمندان ایرانی در قالب‌های مختلف ارکستر سمفونیک و...درکشورهای اروپایی امری پسندیده است اما نمی‌توان هر قطعه‌ای را به نام سمفونی اجرا کرد چرا که ساخت یک سمفونی تعریف خاص خودش را دارد.

وی سپس قطعه جایگزین را سمقونی رسول عشق و امید عنوان کرد و دلیل خود را برای این کار آهنگساز اثر دانست. به گفته پورتراب آهنگسار این اثر لوریس چکناواریان است که هم آهنگساز خوبی است و هم طی سالها فعالیت خود موسیقی کلاسیک را به خوبی می شناسد، از سوی دیگر این قطعه یک اثر  مذهبی و بین‌المللی است که هم جنبه های موسیقی کلاسیک در آن دیده می شود وهم به نوعی همه ادیان را در برمی‌گیرد.[گفت وگوی همشهری‌آنلاین با چکناوریان درباره ساخته تازه‌اش درباره پیامبر اکرم]

سخنان پورتراب درباره آهنگسازی چکناوریان در حالی ایراد می‌شود که به اعتقاد اهالی موسیقی مجید انتظامی هم از جمله آهنگسازان قابل اعتنا در دو دهه گذشته ایران بوده و برخی از آثارش جوایز فراوانی را نصیبش کرده است.[انتظامی؛سمفونی وتوجه به روح وگوهر موسیقی ایرانی]

نایب رئیس شورای عالی خانه موسیقی افزود : قطعه "رسول عشق وامید" بیانی تازه از زندگی حضرت مسیح و به دنبال آن تولد و مبعث حضرت محمد (ص) ، را در بر دارد در واقع این اثر به دلیل روایتی تازه از زندگی مسیح تاخاتم انبیا هم جذاب است و هم به عنوان یک قطعه هنری قابل دفاع است.

 پورتراب در پایان افزود:به هرحال اگر مسئولان مصمم به اجرای این اثر و سفر به اروپا هستند توصیه می‌کنم حتما رهبری این اجرا را به آقای صهبایی بسپارند چرا که ایشان هم آهنگساز و هم رهبرارکستر توانایی است و به خوبی از عهده رهبری ارکستر بر می آید.

از سوی دیگر منوچهر صهبایی در گفت‌وگویی با ایلنا اطلاعات تازه‌ای از چگونگی سفر ارکستر سمفونیک تهران به 5 کشور اروپایی داد وگفت:درحال حاضر برنامه اجرا در کشورهای فرانسه، ایتالیا، بلژیک، دانمارک و آلمان قطعی شده، اما این احتمال نیز وجود دارد که تعداد کشورهای میزبان افزایش پیدا کند.

وی درباره سمفونی صلح و امید هم گفت:«سمفونی صلح و دوستی نوسته آقای مجید انتظامی و در چهار قطعه تنظیم شده که احتمالا دو قطعه در بخش اول برنامه و دو قطعه نیز بعد از تنفس اجرا خواهد شد. ما تمرین های خود را از دیروز؛ 12 دی ماه؛ آغاز کرده ایم و تا زمان انجام سفر ادامه خواهد داشت.»

او در پاسخ به این سوال که آیا تمام نوازندگان ارکستر در این تور حضور خواهند داشت، عنوان کرد: «بله تمام اعضا به شرط آنکه مشکل گذرنامه یا موارد مشابه نداشته باشند، در این سفر حضور دارند که تعداد نوازندگان ارکستر به اضافه اعضای گروه کر و نوازندگان میهمان در این سفر 130 نفر خواهد بود. درواقع برای اجرای این قطعه نوازندگان مهمان برای سازهای: پیانو، تار، گیتار،دف، دمام و ساز کوبه ای ارکستر را همراهی خواهند کرد.»

کد خبر 98730

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز