گروه سیاسی- محمد علی بدری: رئیس‌جمهوری تاکید کرد: به‌زودی سند رسمی برای دریافت غرامت خسارات جنگ جهانی اول و اشغال ایران توسط انگلیس را به سازمان ملل ارائه می‌دهیم و حق خود را از حلقوم مستکبران بیرون می‌کشیم.

رئیس دولت دهم اول دی در سفر به شیراز، در ورزشگاه حافظیه شیراز به جنایت‌های انگلیس در طول تاریخ نسبت به ایران اشاره کرد و گفت: من در حال حاضر جمعی را مامور کرده‌ام تا خسارات جنگ جهانی و اشغال ایران توسط انگلیس را محاسبه کنند تا این محاسبات به‌صورت رسمی به سازمان ملل ارائه شود. او تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانی سازمان ملل حق خود را از حلقوم مستکبران بیرون خواهد کشید.

تا قِران آخر

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، احمدی‌نژاد همچنین گفت: ملت ایران همه مطالبات تاریخی خود را از مستکبران پس می‌گیرد. او با اشاره به اینکه مستکبران کاری می‌کنند که ما مجبور شویم همه حقوق خود را از آنان مطالبه کنیم، افزود: اگر عنوان کردیم که خسارات جنگ جهانی را می‌گیریم کوتاه نخواهیم آمد و تا قِران آخر آن را خواهیم گرفت.

اشغالگران انگلیسی و روسی

به گزارش همشهری، در جریان جنگ جهانی اول با وجود اعلام بی‌طرفی ایران، ارتش انگلیس از جنوب وارد خاک ایران شد و تا جنوب استان فارس کنونی را اشغال کرد.

اشغالگران روس نیز از شمال و از 2جبهه، ایران را به تصرف خود درآوردند و تا دروازه‌های تهران پیش ‌آمدند. در جنوب، جنبش‌های مردمی نظیر دلیران تنگستان و در شمال، نهضت جنگل با متجاوزان روس و انگلیسی به مبارزه برخاستند.

بر اثر اشغال ایران زیر چکمه‌های انگلیسی و روس، قحطی بزرگ ۱۹۱۷در آخرین سال‌های پیش از سده سیزدهم هجری خورشیدی اتفاق افتاد که در آن، هزاران  نفر از مردم ایران جان باختند.

جنگ جهانی دوم و مأموریت مشایی

اوایل هفته جاری نیز احمدی‌نژاد در سفر دانمارک خبر از مطالبه غرامت جنگ جهانی دوم داده بود. او در کنفرانسی خبری در کپنهاگ در برابر خبرنگارانی که پایگاه‌های خبری دولتی تعداد آنها را بیش از 100 نفر اعلام کردند، گفت: قصد مطالبه خسارت جنگ دوم جهانی را داریم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: گروهی را مامور کرده‌ام که خسارت‌ها را محاسبه کنند و به‌زودی طی نامه‌ای از دبیر کل خواهم خواست که خسارات ایران در جنگ دوم جهانی را بپردازند. یک روز پس از آن متن نامه‌ای در پایگاه‌ خبری دولت منتشر شد که در آن احمدی‌نژاد، رئیس‌دفترش اسفندیار رحیم‌مشایی را مامور تشکیل گروهی برای دریافت غرامت‌های ایران در جنگ جهانی دوم کرد.

10برابر قوی‌تر از گذشته

رئیس دولت دهم در سومین سفر خود در دولت نهم و دهم به شیراز همچنین گفت: دولت ایران 10 برابر قوی‌تر از  دولت و ملت‌های گذشته است. احمدی‌نژاد در ادامه درباره برنامه هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: اگر می‌خواستیم بمب اتمی بسازیم آنقدر شجاعت داشتیم که اعلام کنیم می‌خواهیم بمب اتمی بسازیم.

توجه ویژه دولت به فارس

به گزارش  فارس،  رئیس‌جمهور که در شیراز سخن می‌گفت، اعلام کرد: در برنامه پنجم توسعه به استان فارس توجه ویژه‌ای شده است. او با اشاره به حضور حافظ و سعدی در این استان گفت: این دوشاعر قرن‌هاست که دل‌های مستعد را با اشعار و حکم خود باصفا و هدایت می‌کنند و دل‌ها را به سوی خدای متعال و امام عصر(عج) متوجه می‌کنند و در آثار آنها حکمت و لطف و محبت و عشق موج می‌زند.

کد خبر 97959

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز