گروه ادب و هنر: درحالی‌که 3روز پیش خبری درباره اصلاح اساسنامه فرهنگستان‌های هنر، علوم، علوم پزشکی و زبان و ادب فارسی از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده بود،18آبان وزیر ارشاد اظهار کرد:

این فرهنگستان‌ها آنطور که باید کارایی لازم را ندارند و براساس آسیب‌شناسی‌هایی که صورت گرفته موضوع اصلاح اساسنامه به دست آمده است.

چند روز پیش شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بنا به پیشنهاد کمیسیون مشورتی این شورا موادی از اساسنامه‌های هرکدام از این فرهنگستان‌ها را اصلاح کرد که براساس آن، افراد پیشنهادی برای عضویت در فرهنگستان به معرفی اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و یا خود فرهنگستان مربوطه و تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی براساس ضوابط و معیارهای علمی مصوب انتخاب می‌شوند.

همچنین براساس این اصلاحیه رئیس فرهنگستان از میان اعضای فرهنگستان، به پیشنهاد رئیس‌جمهور و تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و با حکم وی برای یک دوره 4ساله انتخاب می‌شوند.

این درحالی است که پیش از این رئیس فرهنگستان از میان 3 نفر از صاحب‌نظران برجسته کشور به پیشنهاد مجمع عمومی و حکم رئیس‌جمهوری انتخاب می‌شد و به‌عنوان مثال فرهنگستان هنر، 30 عضو پیوسته از میان صاحب‌نظران و هنرمندان رشته‌های مختلف داشت که 20 نفر به پیشنهاد شورای هنر و تأیید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و 10 نفر دیگر از سوی همان 20 نفر انتخاب می‌شدند.

با این اصلاحیه جدید اعضای فرهنگستان‌ها و روسای آنها به انتخاب گروهی محدود که مسلما در همه زمینه‌ها صاحب‌نظر نیستند، انتخاب می‌شوند که بیشتر از صلاحیت عضویت در فرهنگستان باید نظر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و از آن مهم تر، دولت را جلب کرده باشند.

با این حساب جایی همچون فرهنگستان هنر، شعبه‌ای از وزارت ارشاد خواهد شد اما سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که دیروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، با بیان اینکه فعالیت فرهنگستان‌ها جدای از وزارتخانه‌هاست گفت: فرهنگستان‌های علوم، ادب، هنر و یا پزشکی کار خود را انجام می‌دهند و ماموریت‌ها و فعالیت‌های خاص خود را دارند و نیازی نیست با هم ادغام شوند. آنچه موضوع بحث است این است که این فرهنگستان‌ها آنطور که باید کارایی لازم را ندارند و براساس آسیب‌شناسی‌هایی که صورت گرفته این موضوع به دست آمده است.

وی ادامه داد: بعضی از اعضای فرهنگستان‌ها سن بالایی دارند و دیگر توان انجام کار را ندارند و درواقع یک دایره بسته‌ای تشکیل شده که خودشان نیز باید برای نیروها و اعضای جدید فرهنگستان با هم توافق کنند که در بعضی اوقات این توافق صورت نمی‌گیرد و عملا نیرویی استخدام نمی‌شود و قرار بر این شده که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه دخالت کند و این شورا بتواند در مورد اعضای جدید پیشنهاد دهد.

حسینی ادامه داد: اگر موافقت شد اعضای جدید عضو فرهنگستان شوند، رئیس فرهنگستان نیز توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی انتخاب می‌شود تا فقط یک عده‌ای که از قبل حضور داشتند در همه امور تصمیم‌گیر نباشند؛

چراکه برخی افراد از این موضوع ابراز نارضایتی می‌کردند بنابراین چنین تصمیمی گرفته شد.  ولی به‌نظر می‌رسد این اصلاحیه بیشتر برای موقعیت فعلی و تغییر یکی‌دو رئیس فرهنگستان انجام می‌گیرد و درعمل دست فرهنگستان‌ها را برای استقلال می‌بندد.

کد خبر 94838

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز