چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیلاری کلینتون در اولین سفر خود در مقام وزیر امورخارجه آمریکا همزمان با وقوع انفجار در پیشاور روز چهارشنبه 28 اکتبر وارد پاکستان شد

به گزارش الجزیره، هیلاری کلینتون کلینتون چند ساعت پس از کشته شدن دست کم 80 نفر در انفجار خودروی بمب گذاری شده در بازاری در پیشاور در کنفرانسی مطبوعاتی در اسلام آباد، این حملات را بیرحمانه و وحشیانه خواند و آن را محکوم کرد.[آخرین اخبار پاکستان: بیش از 80 کشته در انفجار پیشاور]

هیلاری کلینتون در این سفر سه روزه که ریچارد هالبروک نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان وی را همراهی می‌کند با مقامات ارشد این کشور در اسلام آباد دیدار خواهد کرد.

سفر کلینتون به پاکستان با هفته دوم عملیات ارتش پاکستان در وزیرستان جنوبی علیه مواضع طالبان همزمان شده است.
 
در جریان این سفر، مسائلی نظیر حملات هوایی ارتش آمریکا در داخل خاک پاکستان و کمک سالانه 7.5میلیارد دلاری  که قرار است دولت واشنگتن در اختیار دولت اسلام اباد قرار دهد مورد بحث وبررسی قرار خواهد گرفت.

هفته گذشته نیز جان کری سناتور دمکرات و کاندیدای سابق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پاکستان سفر کرده بود تا مقامات این کشور را متقاعد کند که کمک‌های آمریکا استقلال پاکستان را نقض نخواهد کرد. 

به نظر می‌رسد بخشی از اهداف سفر کلینتون به این کشور ترمیم چهره به شدت منفی آمریکا نزد مردم پاکستان باشد.

وزیرامورخارجه آمریکا سفربه اسلام آباد را برگ جدیدیدرروابط این کشوربا واشنگتن دانسته و تاکید کرده است:این مبارزه با تروریسم یک اولویت است اما ما باید روابط خود را با پاکستان گسترش دهیم،ازدولت این کشورحمایت و نهادهای مدنی آن را تقویت کنیم و تعهد خود را در بلند مدت به اثبات برسانیم.

کمک‌های 7.5 میلیارد دلاری و افزایش احساسات ضد آمریکایی در پاکستان

کلینتون همچنین از اقدام ارتش پاکستان درمنطقه قبایلی وزیرستان جنوبی ابراز خرسندی کرده اما مواجهه وی با احساسات ضد آمریکایی در پاکستان بزرگترین چالشی است که مقام ارشد آمریکا در سفر به اسلام آباد پیش روی خود دارد.

افکارعمومی پاکستان به دلیل مداخلات فزاینده آمریکایی‌ها درامور داخلی کشورشان ازجمله استمرار حملات موشکی به مناطق قبایلی و وابستگی بیش ازحد رهبران سیاسی حاکم به واشنگتن به ویژه در دریافت کمک‌های مالی با دولت مخالفت کرده‌اند.

این مخالفت‌ها هفته گذشته در نظر سنجی نمادین حزب جماعت اسلامی پاکستان به خوبی آشکار شد.

دولت باراک اوباما، طرح کمک 7.5 میلیارد دلاری واشنگتن به پاکستان در مدت پنج سال را از جنبه‌های اصلی سیاست آمریکا در منطقه اعلام کرده که هدف آن مقابله با جریان شبه نظامی دراین منطقه است.

مجلس سنای آمریکا اواسط ماه جاری میلادی طرح کمک غیرنظامی 7.5 میلیارد دلاری به پاکستان که طی پنج سال دراختیار اسلام آباد قرارخواهدگرفت، تصویب کرده بود.

کد خبر 93916

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز