همشهری آنلاین: چهار حزب اسلامگرا و چپگرا، احزاب حاکم بر کردستان عراق را به تقلب در انتخابات شنبه 3 مرداد متهم کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر  به نقل از خبرگزاری فرانسه از اربیل، کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق پایان رای گیری در منطقه کردستان را پس از تمدید یک ساعته مدت رأی گیری اعلام کرد.

در این حال فهرست خدمات و اصلاحات که در بر گیرنده چهار حزب اسلام گرا و چپگرا است با انتشار بیانیه ای در سلیمانیه عراق‌ احزاب حاکم بر منطقه کردستان را به تقلب متهم کرد.

در این بیانیه آمده است: مسئولان احزاب حاکم، عده زیادی را با اتوبوس جابجا کردند تا بدون ارائه مدارک رسمی، رأی بدهند. ما حکومت کردستان را مسئول این گونه اقدامات می دانیم.
این چهار حزب عبارتند از: اتحاد اسلامی کردستان به ریاست صلاح الدین بهاء الدین (وابسته به جناح اخوان المسلمین)،‌ جماعت اسلامی به ریاست علی بابر که اندیشه سلفی جهادی را کنار گذاشته است، حزب سوسیالیست کردستان به ریاست محمد حاجی محمود نماینده پارلمان کردستان، و حزب کادحی کردستان جناح قادر عزیز که اندکی پیش از انتخابات از حزب کادحی کردستان جدا شد.

فهرست تغییر به ریاست نوشیروان مصطفی مرد شماره دو سابق اتحادیه میهنی کردستان عراق، از تمدید مهلت رای گیری انتقاد کرد.

شایان ذکر است بیش از دو و نیم میلیون رای دهنده کرد در منطقه کردستان در انتخابات تعیین رئیس و پارلمان جدید کردستان عراق شرکت کردند. کردهای ساکن بغداد نیز در این انتخابات شرکت داشتند.

پارلمان کردستان یکصد و یازده کرسی دارد که دو حزب اصلی (حزب دموکرات و اتحادیه میهنی) هفتاد و هشت کرسی، حزب اتحاد اسلامی کردستان 9 کرسی، جماعت اسلامی کردستان شش کرسی را در اختیار دارند. بقیه کرسی‌ها نیز در اختیار مسیحیان ترکمن‌ها کمونیست‌ها و سوسیالیست‌ها است.

اما پارلمان کردستان عراق با اصلاح قانون انتخابات، برای ساکنان غیر کرد در کردستان عراق سهمیه تعیین کرد. بر این اساس، مسیحیان (کلدانی‌ها، اشوری‌ها، سریانی‌ها) پنج کرسی،‌ ترکمن‌ها پنج کرسی، و ارمنی‌ها یک کرسی در اختیار خواهند داشت.

پیش بینی می شود حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی و حزب اتحادیه میهنی کردستان به ریاست جلال طالبانی که ده‌ها سال است در منطقه کردستان حضور دارند بیشترین کرسی‌های پارلمان را به خود اختصاص دهند. بارزانی برای دور دوم ریاست خود با چهار نامزد دیگر رقابت می‌کند.

حدود 45 هزار ناظر از جمله 350 ناظر بین‌المللی از اروپا و آمریکا و اتحادیه عرب بر انتخابات منطقه کردستان نظارت دارند.

کد خبر 86229

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز