همشهری آنلاین: انتخابات همزمان پارلمان و ریاست منطقه کردستان عراق پس از یک ساعت تمدید زمان رای گیری، ساعت نوزده به وقت محلی پایان یافت

 به گزارش واحد مرکزی خبر از بغداد؛ انتخابات مجلس و ریاست منطقه کردستان عراق که از ساعت هشت بامداد امروز به مدت یازده ساعت در سه استان کردنشین اربیل، سلیمانیه ، دهوک برگزار شده بود، بدون هیچ مشکل امنیتی پایان یافت.

فرج حیدری رئیس کمیساریای عالی انتخابات عراق در کنفرانسی خبری در اربیل اعلام کرد نتایج شمارش آرا حداکثر تا سه روز دیگر اعلام خواهد شد.

همچنین کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد شمارش آرا در مراکز انتخاباتی کردستان صورت می‌گیرد اما نتیجه نهایی آن از بغداد اعلام خواهد شد.

کمیساریا افزود حتی آرای کردهایی هم که در سه استان بغداد، موصل و الانبار از صندوق ها جمع آوری خواهد شد در کردستان عراق شمارش خواهد شد.

در این انتخابات حضور ناظران خارجی، داخلی و رسانه ای چشمگیر بود.
مقام های امنیتی کردستان به منظور حمایت از این انتخابات، فرودگاه های اربیل و سلیمانیه را امروز تعطیل و منع تردد خودورها را در شهرهای اربیل، دهوک و سلیمانیه اجرا کردند.

نیروهای امنیتی همچنین در اطراف مراکز انتخاباتی تدابیر شدید امنیتی را به اجرا در آوردند.
ناظران کرد عراقی معتقدند انتخابات این دوره نسبت به دوره های گذشته از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به عقیده ناظران؛ در دوره‌های گذشته سال نود و دو و سال دوهزار و پنج، بیشتر گروه‌های سیاسی پیش از برگزاری انتخابات با یکدیگر اعلام همبستگی کرده بودند و گروه مخالفی رقابت نمی‌کرد اما در این دوره ازانتخاباتی رقابت تنگاتنگ میان گروه‌های سیاسی شکل گرفت و هر یک از این گروه‌ها خواستار تغییر ساختار حکومت کردستان هستند که
این مساله منجر به آن شد که در تبلیغات انتخاباتی این دوره گروه‌های رقیب به یکدیگر اتهام بزنند.

مخالفان مسعود بارزانی وی را به سوء استفاده از قدرت برای منافع شخصی و هوادارا ن بارزانی مخالفان را به نداشتن حس ملی گرایی متهم کردند.

بیشترین اتهامات، میان سه نامزد ریاست منطقه کردستان مسعود بارزانی، هلو ابراهیم برادر زن طالبانی و نوشیروان مصطفی یکی از شخصیت‌های بارز کرد و معاون سابق طالبانی در اتحادیه میهنی بوده است.

با این وجود ناظران معتقدند امکانات گسترده دو حزب اتحادیه میهنی به ریاست طالبانی و حزب دموکرات کردستان به ریاست بارزانی به این حزب شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات می‌دهد.

به گفته ناظران ؛ فهرست تغییر وابسته به نوشیروان مصطفی نیز در رده بعدی قرار خواهد گرفت.

جلال طالبانی رئیس جمهور عراق و مسعود بارزانی از نخستین کسانی بودند که در ساعات اولیه صبح با حضور در پای صندوق‌های اخذ رای ،آرای خود را به صندوق انداختند.

طالبانی و بارزانی پس از انداختن آرای خود، بر یکپارچگی عراق تاکید کردند و زندگی مسالمت آمیز کردها را با دیگر اقوام عرب و ترکمن عراق خواستار شدند.

بر پایه این گزارش؛ معاون اول رئیس جمهور عراق هم برای نظارت بر این انتخابات به سلیمانیه رفت.

عادل عبدالمهدی حضور گسترده مردم کردستان عراق در این انتخابات را عامل حفظ وحدت خاک عراق دانست و بهبود اوضاع دموکراسی در کردستان را به نفع دولت عراق با مرکزیت بغداد توصیف کرد.

نوری مالکی نخست وزیر عراق هم که اکنون در آمریکا به سر می برد در اطلاعیه ای، با ابراز خرسندی از حضور گسترده مردم کردستان عراق در این انتخابات،‌ آن را نکته عطفی در تداوم بهبود روابط بغداد و اربیل توصیف کرد.

به گفته ناظران عراقی؛ در مجلس کردستان عراق این بار گروه‌های مختلف سیاسی و قومی حضور خواهند داشت و دو حزب عمده کردستان این بار بر خلاف سال‌های گذشته و به دلیل حضور بیش از بیست جریان سیاسی شرکت کننده در رقابت‌های انتخاباتی احتمال دارد نتوانند اکثریت آرای مجلس را از آن خود کنند.

در دوره گذشته مجلس کردستان دو حزب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان از مجموع یکصد و یازده کرسی پارلمان، یکصد کرسی را به خود اختصاص داده بودند.

کمیساریای عالی انتخابات عراق پیشتر اعلام کرده بود در این دوره از انتخابات بیش از دومیلیون و پانصدهزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند و احتمال می‌رود بیش از شصت درصد از مردم در این انتخابات شرکت کرده باشند. 

کد خبر 86217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز