شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت پرو روز جمعه 5 ژوئن در یکی از مناطق دور افتاده شمالی این کشور پس از آن که درگیری میان نیروهای پلیس و مردم سرخ پوست این منطقه 30 کشته برجای گذاشت، وضعیت اضطراری برقراری کرد.

به گزارش سی ان ان، مردم سرخ پوست این منطقه شمالی پرو در اعتراض به آنچه سوءاستفاده دولت پرو در بهره برداری از زمین‌هایشان می‌خواندند، طی 59 روز اخیر دست به تظاهرات زده‌اند.

منابع پلیس و سرخ پوستان به طور جداگانه اعلام کرده‌اند که بر اثر این درگیری‌ها که  پس ازتلاش  نیرو‌های پلیس جهت برداشتن یکی از موانع جاده‌ای آغاز شد، دست کم 8 پلیس و 22 تظاهرکننده کشته شدند. البته نیرو‌های پلیس کشته شدن غیر نظامیان را تائید نکرده‌اند.

زد و خوردها در ساعات اولیه صبح در بخش آماسوناس واقع در خارج استان شمالی باگوا رخ داد.

خوسه آ گارسیا بلاونده وزیر امورخارجه پرو در گفت و گو با سی ان ان اعلام کرد که وضعیت اضطراری به منظور دادن فرصت به دولت جهت برقراری مجدد نظم و آغاز دوباره گفت و گو‌ها برقرار شده است.

وزیر اموراخرجه پرو ادامه داد، دولت می‌تواند به هنگام برقراری وضعیت اضطراری از ارتش درخواست کند به منظور احیای نظم وارد عمل شود، توجه داشته باشید که استفاده از زور قانونی است. پاسخی که ما دریافت داشته‌ایم گلوله‌هایی بوده که تا کنون منجر به کشته شدن 8 تا 9 نیروی پلیس شده است.

اما البرتو پیسانگو رهبر اصلی این گروه از سرخ پوستان معترض ضمن رد ادعای وزیر امورخارجه پرو گفته است که طرفدارانش نمی‌توانسته‌اند مسوءل کشته شدن هیچ یک از نیرو‌های پلیس با (شلیک گلوله)باشند زیرا آن‌ها تنها به سنگ و تیرو کمان  مجهز بوده‌‌اند.

او افزوده است که معترضان خواهان برگزاری یک رشته تظاهرات مسالمت آمیز بوده‌اند.

مقامات تا کنون کشته شدن شهروندان در این درگیری‌ها را تائید نکرده‌اند.

کد خبر 82914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز