پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تیم ملی فوتبال ایران دو هفته‌ سرنوشت ساز را پیش رو دارد.

سه مسابقه‌ای که برای قطبی و مردانش در راه جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی حکم مرگ و زندگی را دارد.

به گزارش (ایسنا)، پایگاه اینترنتی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در آستانه‌ سه بازی حساس و تعیین کننده ایران در راه رسیدن به جام جهانی نوزدهم فوتبال با افشین قطبی گفت وگویی مفصل را انجام داده است.

در این گفت و گو با عنوان آفریقای جنوبی هدف قطبی است آمده است: افشین قطبی،‌ سرمربی جدید تیم ملی ایران در موقعیتی به سر می‌برد که جای هیچ گونه اشتباهی را برایش باقی نمی گذارد.

تیم ملی با به دست آوردن تنها 6 امتیاز از 5 بازی از دور نهایی رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی در آستانه‌ی حذف از این رقابت‌ها قرار دارد.

این تیم هم اکنون در مکان چهارم گروه B رقابت‌های انتخابی در قاره‌ی آسیا جای گرفته و با کره جنوبی صدر نشین 5 و با کره شمالی و عربستان 4 امتیاز فاصله دارد.

قطبی و تیمش برای رویارویی با چالش های دشوار آتی خود با انتظاری طولانی رو به رو نیستند. آنها در دو هفته ی آتی برنامه ی کاری شلوغی را پیش رو دارند: شنبه در پیونگ یانگ برابرکره شمالی، تیم دوم گروه بازی دارند.

چهار روز بعد در تهران با امارات متحده عربی حذف شده پیکار دارند و روز 17 ژوئن (چهارشنبه 27 خرداد) باید با کره جنوبی در خانه‌اش دیداری به احتمال فراوان تعیین کننده را برگزار کنند. تیمی که در خانه اش بسیار قدرتمند است.

ایران هنوز سه بازی دیگر را باقی دارد و دیگر نمی تواند اشتباه کند چرا که می خواهد برای چهارمین بار به دور نهایی جام جهانی فوتبال راه پیدا کند. قطبی با وجود کار دشواری که در پیش دارد، خوشبین و امیدوار است.

او در گفت و گو با پایگاه اینترنتی fifa.com در این باره عنوان کرد: چند سال پیش که هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفتم،‌ در نخستین نشست خبری ام گفتم که این باشگاه را به قهرمانی ایران می رسانم.

او ادامه داد: در نخستین نشست خبری ام پس از معرفی به عنوان سرمربی تیم ملی ایران هم گفتم که تیم ملی را به جام جهانی خواهم برد.

قطبی با پرسپولیس به هدفش رسید و با این باشگاه بزرگ تهرانی فصل پیش هشتمین عنوان قهرمانی را به دست آورد. اگر چه ایران برای او نخستین تجربه مربیگری در تیم ملی به شمار می آید، اما قطبی بسیار با اعتماد به نفس به نظر می‌رسد و باور دارد که در بازی های انتخابی بحث بر سر چگونگی انتخاب شدن است و نه خود انتخاب شدن.

او که کمتر از یک ماه پیش هدایت ایران را بر عهده گرفته با ایمان به خودش گفت: تیم ایران کیفیت بسیار زیادی دارد. ما از بازیکنان بسیار قدرتمندی برخوردار بوده و توان بردن هرتیمی در آسیا را داریم. این مربی 45 ساله در نخستین بازی اش با ایران برابر چین یک بر صفر تن به شکست داد.

کار بااهمیت و اولویت برای قطبی می تواند این باشد که تیمش را پس از باخت 2 بر یک برابر عربستان؛‌حریف دیرینه‌اش در منطقه در آخرین بازی دوباره آماده کند و به بازیکنانش اعتماد نفس دوباره‌ای بدهد.

شکستی که بهای از دست رفتن شغل علی دایی در تیم ملی تمام شد. قطبی عنوان کرد: در رقابت‌های بین‌المللی راه افتادن تیم بسیار با اهمیت است. تیمی که از نظر ذهنی قدرتمند تر است و اعتماد به نفس بیشتری دارد، در آخر از بخت بیشتری برای پیروزی برخوردار است. بنا براین کار من این است که بازیکنانی را جمع کنم که می توانند از توانایی خود به بهترین شکل استفاده کنند و این که بتوانم بیشترین کارایی را از آنها بگیرم.

قطبی بدون تردید از تجربه هایش در گذشته به عنوان دستیار گاس هیدینک و دیک ادووکات در تیم ملی کره بهره خواهد برد: این شانس را داشتم که با برخی از بهترین مربیان دنیا کار کنم و بتوانم از آنها چیزهای زیادی را فرا بگیرم.

او ادامه داد: مربیگری برنامه ریزی زیاد و مدیریت در بیش از یک بخش است. رساندن یک تیم به موفقیت تنها به تمرین و بازی ارتباط ندارد و با مراقبت های پزشکی،‌ آماده سازی منطقی و ایجاد جوی هماهنگ ارتباط دارد.

قطبی هیچ تصورباطلی درباره ی چالش‌های موجود در آخرین بازی های پیش رو به ویژه در بازی ها برابر دو کره ندارد: کره شمالی نشان داد که می تواند حریف دشواری باشد. چرا که برابر مجموعه ای تیم ها موفق بوده است.

با این حال ما از نظرکیفی از بازیکنان بهتری برخورداریم و امیدوارم که همانند رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2006 آلمان بتوانیم کره شمالی را دوباره در پیونگ یانگ شکست دهیم. او پیروزی با اهمیت 2 بر صفر ایران برابر کره شمالی در دوره گذشته را به یاد آورد.

چنانچه ایران در دو مسابقه برابر کره شمالی و امارات تمام امتیازها را از آن خود کند،‌ آن وقت در بازی آخر برابر کره جنوبی از بخت خوبی برخوردار خواهد بود تا بتواند به عنوان یکی از دو تیم نخست راهی جام جهانی بشود.

قطبی ابراز داشت: ایده آل خواهد بود که کره جنوبی زمان بازی با ما از قبل انتخابش حتمی شده باشد. با این حال در بازی آخر اهمیت ندارد که حریف چگونه بازی می‌کند. بلکه آنچه ما می‌توانیم نشان بدهیم، مهم است. اگر خوب بازی کنیم، آن وقت به هدف بزرگمان دست خواهیم یافت.

کد خبر 82831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز